Debat

Vel virker det

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange tak for indlægget om 'Indlæringskinesiologi virker'. Ja, vel virker det i langt de fleste tilfælde. Det fandt Undervisnings- og Forskningsministeriet også ud af i 1990, da Bertel Haarder sendte en skrivelse ud, hvor der blandt andet står:

'Pædagogisk kinesiologi er en metode, der kan anvendes sideløbende med andre pædagogiske metoder. Det er den enkelte lærers ansvar at vælge den eller de metoder, der bedst fører til det opstillede undervisningsmål, men læreren skal samtidig være rede til - over for forældre, elever og myndigheder - at begrunde valg af metode, hvorefter undervisningens nærmere planlægning og tilrettelæggelse, herunder valget af undervisningsformer, -metoder og -stof, i videst muligt omfang skal foregå i samarbejde mellem læreren og eleverne.'

Sådan var nogle af ordene i 1990, og siden er den pædagogiske kinesiologi blevet endnu mere udbygget. Var det mon noget for den nuværende undervisningsminister at gøre til et indsatsområde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har selv arbejdet med denne kinesiologiform i over ti år. Gid folkeskolen ville gøre brug af denne metode. Mange penge ville være sparet, og vigtigst, mange børn ville få deres selvværd igen og frejdigt arbejde med de ressourcer, de har.

Birte Sjelborg

Bramming

Powered by Labrador CMS