Folkeskolereform
1   37

9 ud af 10 skoler afkorter skoledagen

Stort set alle skoler udnytter muligheden for at gøre skoledagen kortere, end hvad det oprindeligt var intentionen med skolereformen, viser en ny opgørelse fra Undervisningsministeriet.

Næsten alle skoleledere har gjort skoledagen kortere for deres elever, end hvad der oprindeligt var lagt op til med folkeskolereformen.

Det viser en ny opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af spørgeskemasvar fra 840 af landets folkeskoler.

Artiklen fortsætter under banneret

"I alt har 84 skoler svaret, at de ikke har afkortet skoledagens længde i skoleåret 2021/2022. Det svarer til 10 procent af de deltagende skoler", fremgår det af rapporten.

Skolernes svar bygger på deres skemaer i uge 35 sidste år, hvilket var omkring en måned inde i nuværende skoleår.

Mulighederne for kortere skoledage

Skolerne har i indeværende skoleår tre forskellige muligheder for at gøre skoledagen kortere:

1. Udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/2022 (kan bruges på alle klassetrin)

2. § 16 b (kan bruges i indskoling eller i helt særlige tilfælde på mellemtrinnet eller i udskolingen for specialklasser eller specialskoler)

3. § 16 d (kan bruges på mellemtrinnet og i udskolingen)

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet

30 procent benytter ekstraordinære frihedsgrader

Undersøgelsen viser, at 30 procent af skolerne har anvendt de ekstraordinære frihedsgrader, som partierne i forligskredsen bag folkeskolereformen blev enige om kort inden sommerferien sidste år som et led i en corona-hjælpepakke.

Frihedsgraderne giver blandt andet skolerne lov til at fjerne op til al den understøttende undervisning, og de gælder alene for indeværende skoleår.

Undersøgelsen viser, at størstedelen af skolerne, som benytter årets ekstraordinære frihedsgrader, bruger dem til at gøre skoledagen kortere på mellemtrinnet og i udskolingen, mens godt halvdelen har afkortet skoledagen i indskolingen.

I rapporten fremgår det, at landets kommunalbestyrelser først blev orienteret om mulighederne i årets aftale 25. juni, og at det derfor må "formodes, at mange skoler allerede havde planlagt skoleskemaet for skoleåret".

Hver fjerde konverterer mindst 80 af den understøttende undervisning

Af de skoler, der har benyttet sig af de ekstraordinære frihedsgrader, har omkring hver fjerde skole valgt at konvertere 80 procent eller mere af den understøttende undervisning.

Udover årets ekstraordinære frihedsgrader har skolerne også mulighed for at benytte de permanente muligheder for at konvertere den understøttende undervisning i form af § 16 b og § 16 d.

De skoler, der ikke har benyttet sig af årets frihedsgrader, har dermed benyttet sig af en eller begge af de permanente muligheder.

Det er syvende år i træk, at kortlægningen af skoledagens gennemføres. Dataindsamlingen sker hvert år på baggrund af skolernes skemaer i uge 35. I 2020 blev dataindsamlingen dog gennemført i uge 43.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ