Motion/bevægelse
0   4

Database gør det let at inkludere elever i klassens bevægelsesaktiviteter

Det kan være en udfordring for elever med psykiske, kognitive, sensoriske eller fysiske funktionsnedsættelser at deltage, når lærere skaber bevægelse i undervisningen. En ny database viser, hvordan lærere kan tilpasse forskellige aktiviteter til netop deres elever.

Når børn med funktionsnedsættelser ekskluderes fra bevægelsesaktiviteter i skolen og fritiden, bliver de udelukket fra de vigtige fællesskaber, der ligger i leg, idræt og bevægelse. Det påvirker selvbilledet negativt, og samtidig får de andre børn ikke at se, at mennesker med funktionsnedsættelser har noget at byde på.

Det vil Videnscenter om Handicap ændre på med et treårigt projekt, som skal gøre det let for lærere at skabe bevægelse for funktionsnedsatte elever. Et år inde i projektet har centret netop åbnet for den første version af databasen aktiviteterforalle.dk.

Artiklen fortsætter under banneret

Den bygger på en aktivitetsdatabase, som centret havde i forvejen. Den er dog ikke særlig kendt og er heller ikke målrettet lærere. Det er den nye database til gengæld.

"Aktiviteterforalle.dk er delt op i fagfaglige, idrætsfaglige og tværfaglige aktiviteter, som både kan bruges til at skabe bevægelse og trivsel. Samtidig vil vi klæde lærerne bedre på til at få alle elever med i aktiviteterne, og derfor giver databasen greb, man kan bruge til at øge inklusionen", siger projektleder Heidi Gabriel.

Step by step-visninger hjælper med justering af aktiviteterne

Videnscentret har i researchfasen afprøvet en række af aktiviteterne på ti skoler for at høre, hvordan lærere og pædagoger oplever dem.

"Målet med databasen er at gøre det let for lærerne at tilpasse aktiviteterne til deres elever, og tilbagemeldingerne er positive. Der findes andre aktivitetsdatabaser, men vi er de eneste, som har tilpasninger med. Vores aktiviteter er også kendte, men vi har lavet step by step-visninger til, hvordan man kan justere en aktivitet, så også elever ned særlige behov kan deltage", fortæller Heidi Gabriel.

I rundbold kan man for eksempel lave en ekstra og kortere løbebane, som peger bagud.

"Så kan eleven med fysisk funktionsnedsættelse gå rundt ad denne bane, så han ikke altid skal give bolden op eller være tæller. Det kan også være elever med kognitive udfordringer, som har brug for en anden struktur. Her giver vi lærerne en reminder om, at bevægelsesaktiviteter kræver ekstra stilladsering", siger projektlederen.

Et eksempel: Sådan tilpasser du en aktivitet

Et eksempel er samarbejdsøvelsen Find din stol, som kan afvikles på 10-15 minutter i 4. til 9. klasse.

Først fordeles stolene ud på gulvet, hvorefter eleverne sætter sig på hver en stol. Det er deres stol nummer et.

Derefter går de rundt mellem stolene, og når læreren klapper, finder de en ny stol at sætte sig på. Det er stol nummer to. På samme måde finder de deres stol nummer 3.

Herefter ændrer signalet sig. I stedet for at klappe siger læreren et, to eller tre. Eleverne skal huske deres stoles placering og sætte sig på den stol, der svarer til det nævnte tal.

Øvelsen kan tilpasses på forskellige måder, så alle i klassen kan deltage:

Generelle tilpasninger: Giv alle elever en makker, så de følges ad og finder pladser umiddelbart i nærheden af hinanden - eller sæt stolene, så de står to og to.

Kognitive udfordringer: Giv eleverne faste stole. Skriv navn på stolene, så eleven i højere grad skal finde 'sin' stol. Lav alternativt et markeret rum, eller stil stolene op i en genkendelig formation. Bevægelseshandicap: Skab så meget plads mellem stolene, at en kørestol kan passere. I stedet for at sætte sig på stolen kan eleven i kørestol holde på stoleryggen.

Hørehandicap: Vis med tegn, når der gives signaler eller klap en gang ved stol nummer et, to gange ved nummer to og tre gange ved stol nummer tre. Eller vis tallene på et stykke papir, eventuelt med forskellige farver: Et på rødt papir, to på blåt papir, tre på grønt papir.

Synshandicap: Eleverne går langsomt rundt mellem hinanden. Stolene kan stilles op systematisk. Alle elever kan have bind for øjnene.

Til sidst taler eleverne om, hvordan man sætter man sig selv bedst i spil for at lykkes med aktiviteten som klassefællesskab, og hvilke personlige resurser man skal bruge.

25 skoler skal afprøve, om databasen fungerer

Selv om aktivitetsdatabasen nu er tilgængelig, laver Videnscenter om Handicap ikke en stor lancering, da den ikke er endeligt færdig.

Sådan bruger du databasen

Når du har trykket på menupunktet "Skole" på aktiviteterforalle.dk, kan du gå direkte ind og se øvelser til henholdsvis faget idræt, trivselsaktiviteter og bevægelse i fagene. Når du trykker på et af disse link, bliver du mødt af en liste med aktiviteter, som du kan filtrere efter for eksempel klassetrin og aktivitetstype.

Inde på aktiviteten finder du tilpasninger ud fra forskellige typer af handicap. Du finder også en trin-for-trin guide, som forklarer, hvordan aktiviteten udføres. Til enkelte aktiviteter vil du også finde videoinstruktioner.

På øvelsessiden har du desuden mulighed for at afspille aktiviteten i klassen eller downloade en PDF med en trin fortrin-guide.

"Vi skal mødes med de ti projektskoler en gang til i løbet af næste måneder, hvor de får adgang til den rigtige version af databasen. Forhåbentlig får vi endnu flere tilbagemeldinger fra dem, så vi kan gøre aktiviteterne endnu bedre. Derudover skal vi ud på yderligere 15 skoler, så vi til sidst har et sammenhængende materiale. Men databasen bliver aldrig færdig, for vi vil byde ind med nye aktiviteter", siger Heidie Gabriel.

Alle 25 skoler kommer igennem en workshop om databasen på to gange to timer.

"Det har vi målsat i projektet, og vi vil tage det allervigtigste fra workshopperne og præsentere det for andre skoler, men vi ved endnu ikke, hvordan vi vil gøre det", siger projektlederen.

Databasen kan give lærere lyst til selv at udvikle aktiviteter

Den nye aktivitetsdatabase henvender sig til mellemtrin og udskoling, hvorimod indskolingen ikke er med i projektet.

"Nogle aktiviteter rammer også de yngste klasser, men det kan være interessant at supplere med noget for indskolingen på et tidspunkt. Det er dog ikke tanken, at vi skal have 200 bevægelsesaktiviteter i databasen. Det er mere meningen, at databasen skal være eksemplarisk, så lærere og pædagoger får lyst til at udvikle aktiviteter med tilpasninger til lige netop deres elever", siger Heidi Gabriel.

Du finder databasen via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.563 andre er allerede tilmeldt