Debat Leder Søndervangskolen
5   34

Hvordan kunne det ske?

De resultater, som Søndervangskolen opnåede for de tosprogede elever, var helt utrolige – og forældrene var begejstrede og bakkede skolen op. Men nu har de utrolige resultater vist sig at være netop utrolige, opnået med manipulation og direkte snyd gennem flere år.

Det uhyggelige er, at der har været rygter om Søndervangskolen i årevis, og at forvaltningen i Aarhus Kommune tilsyneladende har ladet sig spise af med en overfladisk redegørelse fra skoleledelsen.

Der er desværre nogle genkendelige træk i den type sager. For eksempel indgår der ofte nogle børn, som kræver noget ekstra. Det kan være elever med diagnoser eller som her tosprogede. Alle vil gerne hjælpe, og det får måske lærerne til at strække sig længere, end de ellers ville gøre.

Det kan udnyttes af en ledelse, som mener at have set lyset, i forhold til hvordan man hjælper eleverne godt videre. Enhver kritik bliver tolket som rettet mod det fælles gode projekt.

Ledelsen praktiserer del og hersk. En gruppe særligt betroede medarbejdere får privilegier og føler sig udvalgt. Ytrer de kritik eller stiller spørgsmål, falder de ud af inderkredsen. De almindelige lærere bliver banket på plads, og alle ved, at kritik og spørgsmål fører direkte i unåde. Rygterne suser rundt i gangene.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er meget svært at forklare, hvordan der er at være i sådan et miljø. Hvordan kollegaer bliver manipuleret mod én og de uudtalte trusler", fortæller en tidligere tillidsrepræsentant. Når hun kom ind i et lokale, kunne der blive helt stille.

Det viser sig, at flere faktisk har råbt op undervejs. Men alle systemer, som normalt skal fange problemer, det være sig forvaltning, arbejdspladsvuderinger og diverse målinger, har svigtet.

Ingen har haft lyst til at lytte.

Mange har nok håbet, at det faktisk var lykkedes at finde opskriften på en succes. Men det var bare kejseren, som påstod at have fået nye klæder, mens alle klappede.

Flere politikere har bedt om redegørelser. Det er ikke nok. Hele forløbet skal rulles op! I detaljer.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
928 andre er allerede tilmeldt