Uddannelsesvejledning
0   4

Uddannelsesvejledningen Special Skills rykker til Jylland

Udskolingselever med særlige behov fra Københavns vestegn har siden 2017 kunnet deltage i uddannelsesvejledningen Special Skills. I dag kommer Viborg med på landkortet med et arrangement for 100 elever, men vokseværket stopper ikke her.

Special Skills begyndte på bo- og uddannelsestilbuddet Thorshøjgård i Ishøj i 2017. Ideen er at hjælpe udskolingselever fra specialklaser og -skoler til at finde ud af, hvilken retning de vil fortsætte i, når de er færdige med folkeskolen.

Allerede i 2019 lagde arrangørerne op til, at Special Skills skulle spredes til andre dele af landet. Planen var at afholde tre pilotprojekter på Sjælland i 2020 for at høste erfaringer med at flytte konceptet til andre institutioner, men det blev ikke til noget på grund af corona.

Alligevel rykker Special Skills nu til Jylland. I dag samles 100 specialelever fra 8. og 9. klasse til Special Skills på Havredal Landbrugsskole ved Viborg.

"Arrangementet bliver lidt anderledes end på Sjælland. Hvor eleverne i Ishøj går i skole i kommuner på Vestegnen, kommer alle deltagere på Havredal fra skoleer i Viborg Kommune. Det skyldes, at kommunen gerne selv vil holde arrangementet i samarbejde med landbrugsskolen", fortæller Anette Rubin. Hun er chefkonsulent i Livsværk, som står bag Special Skills, og tidligere forstander på Thorshøjgård.

Artiklen fortsætter under banneret

Lokale virksomheder sætter det faglige i fokus

Også på et andet punkt bliver der forskel. Hvor eleverne kan besøge forskellige STU-udbydere i Ishøj, er det 10-12 lokale virksomheder, som præsenterer eleverne i Viborg for fag på blandt andet det sociale område, landbrug, rengøring og tømrer- og snedker.

Special Skills

Special Skills er udviklet af landsforeningen Livsværk, bo- og uddannelsestilbuddet Thorshøjgård i Ishøj og 11 andre uddannelsestilbud og henvender sig til udskolingselever fra specialklasser og specialskoler. Inspirationen kommer blandt andet fra Skills Denmark, som arbejder på at fremme erhvervsuddannelserne.

Special Skills blev afviklet første gang i 2017 på Thorshøjgård og er siden blevet gentaget hvert år, dog ikke i 2020 på grund af corona.

Ligesom Skills Denmark går Special Skills på to ben:

  • Elever præsenteres for forskellige fag, så de kan blive klogere på, hvilken STU de vil tage efter folkeskolen.
  • Eleverne konkurrerer i opgaver på tid. Konkurrencerne er delt ind grønne, røde og sorte pister, da eleverne har forskellige evner og funktionsniveau.

"Det er en politisk beslutning i Viborg, at man vil gøre det sådan, selv om eleverne er i målgruppen for STU og sandsynligvis fortsætter der efter folkeskolen. Men virksomhederne er anonyme, så de deler hverken bolsjer eller kuglepenne med firmalogo ud. Derfor kommer eleverne ikke hjem og siger til forældrene, at de vil ud til den tømmermester, som var med på Special Skills", forudser Anette Rubin.

Det er det faglige, som skal være i fokus, understreger hun.

"Målet er at inspirere eleverne til, hvad deres fremtid skal indebære, og her får den efterfølgende vejledning en afgørende rolle".

Udover at blive præsenteret for forskellige fag konkurrerer eleverne i discipliner som for eksempel at skrælle 300 gram gulerødder, lægge chassésten i en ramme og samle en vinreol på tid.

Strammere tidsplan giver eleverne mere ro og struktur

Sidste år blev Special Skills i Ishøj aflyst på grund af corona-situationen, og da arrangementet vendte tilbage i sidste uge, bar det stadig præg af pandemien.

"Vi plejer at være 300-350 elever og lærere på én gang, men i år var vi 100 om formiddagen og 100 andre om eftermiddagen. Med lidt afbud var vi måske to gange 80", fortæller Jens Ringgaard. Han er afdelingsleder hos værten Thorshøjgård, som blandt andet tilbyder STU.

Opdelingen i to hold gav en strammere tidsplan, men intet er så galt, at det ikke er godt for noget.

"Normalt går eleverne rundt mellem de otte stande med STU-udbydere, som de har lyst til, men i år fik de 20 minutter hvert sted. Det gav ro til fordybelse. Man kan sige, at vi gik fra festival- til hyggestemning", siger Jens Ringgaard

Eleverne går i 8.-9. klasse og med aflysningen sidste år havde ingen af dem været med til Special Skills før. Det havde flere lærere til gengæld.

"Tilbagemeldingerne fra lærerne går på, at det var fedt med corona-reglerne. At vi var færre til stede gav mere ro og struktur", siger afdelingslederen.

Thorshøjgård lod sig repræsentere af sit autoværksted, så her kunne eleverne prøve at skrue et hjul på en bil, de kunne sidde bag rattet og studere instrumentbrættet, og de kunne også se, hvad der sker med baglygterne, når man træder på bremsen.

Svært at få en konkurrencestemning op at køre

Nu vil Thorshøjgård evaluere årets arrangement, både internt og sammen med de deltagende STU-udbydere.

"Vi har helt klart lært noget af de begrænsninger, corona-reglerne giver. Vi vil prøve at føre de gode ting videre. Vi kan for eksempel vælge at fortsætte med at have struktur på besøgene på standene, mens det haltede i konkurrenceteltet, hvor der normalt er elever i gang ved 18 borde med tilskuere, som hujer og hepper. Det var ikke så intenst i år. Det er svært at få en konkurrencestemning op at køre, når kun tre-fem hold er i gang", siger Jens Ringgaard.

Det var måske nemmere for eleverne at overskue opgaverne uden så meget postyr, medgiver han. Men det er en del af konkurrencerne, at der står 100 mennesker og tæller ned: '10 - 9 - 8', når tiden er ved at løbe ud.

"Det har fungeret godt de andre år, så der glæder vi os til tiden efter corona", siger afdelingslederen.

Om tre år vil Special Skills dække hele landet

Det har været spændende at genskabe Special Skills i Viborg, fortæller Anette Rubin fra Livsværk, som nu står bag konceptet sammen med foreningen Jysk Børneforsorg

"Vi har holdt en masse møder med Viborg Kommune og Havredal Landbrugsskole, og vi har undervist medarbejderne på Havredal. Vi har blandt andet afholdt et pre-Skills, så de kunne få fingre i konkurrencerne", siger chefkonsulenten.

Planen er, at Special Skills skal udbredes yderligere i de kommende år.

"Vi vil udvide til fem arrangementer til næste år og til otte om to år, og om tre år skal vi op på fuld plade med 10-12 arrangementer, så vi dækker hele landet. Det skal være hos institutioner, som har gå på-mod og kan se værdien i Special Skills, samtidig med at vi sikrer en geografisk spredning. Det handler om at skabe en ramme, som eleverne synes, det er sjovt at være i, og derfor er der grænser for, hvor stort det enkelte arrangement kan være", siger Anette Rubin.

Metodecentret i Aarhus skal kortlægge, hvad elever, lærere og vejledere får ud af Special Skills i såvel Ishøj som Viborg. Metodecentret arbejder sammen med kommuner og regioner for at styrke kvaliteten af sociale indsatser til gavn for udsatte borgere og samfundet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.511 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
502 andre er allerede tilmeldt