Anmeldelse Dansk mellemtrin
0   10

Giv skriveundervisningen et skud

Serien om kreativ, stilladserende skriveundervisning med fokus på skriveprocessen er nu klar til 6. klasse. De seks skriveforløb er inspirerende og lige til at gå til.

SkriveSkud 6. klasse

Fakta


Titel
SkriveSkud 6. klasse

Forfatter
Sabine Birch Larsen

Pris
218,75

Sider
104

Forlag
Gyldendal

“SkriveSkud”, som er en del af dansksystemet “DanskSkud”, er en serie med fokus på skrivning til 3.-6. klasse. Denne anmeldelse handler om “SkriveSkud” til 6. klasse. Bogen er delt i to: “SpireOpgaver” og “SkriveSkud”. Førstnævnte drejer sig om at skrive kortprosa, en tale og en ansøgning, sidstnævnte om at skrive en erindring, en reportage og en biografi. Derudover indeholder bogen en kort velkomst og tre sider til læreren om materialet og dets afsæt. De tilhørende arbejdsark og plakaterne kan downloades.

Artiklen fortsætter under banneret

Til alle seks skriveopgaver hører en eller flere modeltekster. Nogle af dem er forfattet til lejligheden, andre er af for eksempel Hans-Otto Jørgensen. Små opgaver om blandt andet tegnsætning og stedord støder eleven på undervejs. De tre forløb i “SkriveSkud” sluttes alle af med et såkaldt “væksthus”. Her er ideen, at eleverne kan arbejde videre med forløbet i en præsentation. For eksempel en udstilling, et blogindlæg, en mundtlig præsentation.

Skrivningen er en proces, hvor eleven arbejder i fire faser: førskrive, skrive, revidere og færdiggøre. Gennem hele processen støttes eleven af skriverammer, således at der skabes god mulighed for stilladsering.

Da jeg for tre år siden anmeldte “SkriveSkud” til 3. klasse, var jeg meget begejstret for materialet. Det er jeg stadig. Ganske vist er der ikke så megen vejledning at hente til materialet. Der er de tre sider til læreren bagerst, og så er der enkelte lærernoter undervejs. Men det gør ikke noget. Materialet er nemlig lige til at gå til, og man kommer godt omkring i de kreative og relevante skriveoplæg, hvor eleverne får kendskab til forskellige teksttyper, så de kan skrive berettende, reflekterende, beskrivende, fortællende, instruerende.

Særlig begejstret er jeg for anvendelsen af modeltekster, de stilladserende skriverammer, det fælles arbejde på klassen og det, at der lægges op til, at der skrives i skoletiden.

Skulle jeg have en 6. klasse i dansk, ville jeg helt sikkert give mig i kast med det meget inspirerende materiale.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.590 andre er allerede tilmeldt