Tysk
0   20

Sproglærere på 24 skoler skal afprøve ny tværsproglig PD

I et treårigt pilotprojekt afprøves et nyt koncept for kompetenceudvikling af skolens sproglærere. Fokus vil blandt andet være at skabe mere sammenhæng mellem sprogfagene.

Til efteråret starter cirka 30 grundskolelærere fra 24 skoler på det første modul af en ny fremmedsprogsvejlederuddannelse.

Det sker som led i et treårigt pilotprojekt med titlen 'Fremmedsprog, forandring og forankring'. Bag projektet står det Nationale Center for Fremmedsprog, Ballerup Kommune, Bornholms Regionskommune, Kolding Kommune, Københavns Kommune, Aalborg Kommune, tre professionshøjskoler og fire universiteter.

Ambitionen med pilotprojektet er at skabe et nyt koncept for kompetenceudviklingen af fremmedsprogslærere i grundskolen.

Om uddannelsen

Udviklingen af uddannelsen og de fagdidaktiske inspirationsforløb er sket i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, UC Syd, Via, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Roskilde Universitet og Syddansk Universitet.

Det sker via en nyudviklet toårig tværsproglig PD-uddannelsesretning, hvor forløbet vil have et blended learning-format. Det består af tre moduler à hver 10 ects-piont med opstart for projektets deltagere i oktober.

Artiklen fortsætter under banneret

Koster 14 millioner

Projektet koster samlet knap 14 millioner og er støttet af AP. Møller Fonden med 4,7 millioner. Centerleder i Nationale Center for Fremmedsprog i Aarhus Hanne Wacher Kjærgaard glæder sig over muligheden for at løfte nogle af landets sproglærere.

"Vi ved, at der er stor efterspørgsel på faglig efteruddannelse og didaktisk opkvalificering blandt grundskolelærerne, som i sidste ende vil komme eleverne til gavn, så det bliver godt at få sat dette projekt i søen. Og slutbrugerne - eleverne - er omdrejningspunktet i dette efteruddannelsesprojekt, hvor fondsmidlerne gør os ekstra glade, da NCFF ellers ikke direkte kan støtte EVU, selvom vi ved, at der er et behov", siger Hanne Wacher Kjærgaard i en pressemeddelelse.

Uddannelsen udbydes af professionshøjskolerne, mens undervisning og materialeudvikling foregår i et samarbejde med universiteterne, og uddannelsen vil have fokus på sammenhængen i og mellem fremmedsprogsfagene, den fagdidaktiske kultur og udviklingsarbejde på skolen og brugen af relevant fagdidaktisk forskning i undervisningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
981 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.730 andre er allerede tilmeldt