”Vi ved, at der er stor efterspørgsel på faglig efteruddannelse og didaktisk opkvalificering blandt grundskolelærerne, som i sidste ende vil komme eleverne til gavn, så det bliver godt at få sat dette projekt i søen", siger Hanne Wacher Kjærgaard.

Sproglærere på 24 skoler skal afprøve ny tværsproglig PD

I et treårigt pilotprojekt afprøves et nyt koncept for kompetenceudvikling af skolens sproglærere. Fokus vil blandt andet være at skabe mere sammenhæng mellem sprogfagene.

Publiceret

Om uddannelsen

Udviklingen af uddannelsen og defagdidaktiske inspirationsforløb er sket i et samarbejde mellemKøbenhavns Professionshøjskole, UC Syd, Via, Aarhus Universitet,Københavns Universitet, Roskilde Universitet og SyddanskUniversitet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til efteråret starter cirka 30 grundskolelærere fra 24 skoler på det første modul af en ny fremmedsprogsvejlederuddannelse.

Det sker som led i et treårigt pilotprojekt med titlen 'Fremmedsprog, forandring og forankring'. Bag projektet står det Nationale Center for Fremmedsprog, Ballerup Kommune, Bornholms Regionskommune, Kolding Kommune, Københavns Kommune, Aalborg Kommune, tre professionshøjskoler og fire universiteter.

Ambitionen med pilotprojektet er at skabe et nyt koncept for kompetenceudviklingen af fremmedsprogslærere i grundskolen.

Det sker via en nyudviklet toårig tværsproglig PD-uddannelsesretning, hvor forløbet vil have et blended learning-format. Det består af tre moduler à hver 10 ects-piont med opstart for projektets deltagere i oktober.

Koster 14 millioner

Projektet koster samlet knap 14 millioner og er støttet af AP. Møller Fonden med 4,7 millioner. Centerleder i Nationale Center for Fremmedsprog i Aarhus Hanne Wacher Kjærgaard glæder sig over muligheden for at løfte nogle af landets sproglærere.

"Vi ved, at der er stor efterspørgsel på faglig efteruddannelse og didaktisk opkvalificering blandt grundskolelærerne, som i sidste ende vil komme eleverne til gavn, så det bliver godt at få sat dette projekt i søen. Og slutbrugerne - eleverne - er omdrejningspunktet i dette efteruddannelsesprojekt, hvor fondsmidlerne gør os ekstra glade, da NCFF ellers ikke direkte kan støtte EVU, selvom vi ved, at der er et behov", siger Hanne Wacher Kjærgaard i en pressemeddelelse.

Uddannelsen udbydes af professionshøjskolerne, mens undervisning og materialeudvikling foregår i et samarbejde med universiteterne, og uddannelsen vil have fokus på sammenhængen i og mellem fremmedsprogsfagene, den fagdidaktiske kultur og udviklingsarbejde på skolen og brugen af relevant fagdidaktisk forskning i undervisningen.

Læs mere

Læs mere om uddannelsen