Sundhedspersonalet på hospitalerne er vaccineret, og det kan ses af coronaincidenstallene, som nu er højere blandt lærere i grundskolen - men langt fra niveauet før nedlukningen i december.

DLF-formand presser minister: Lærerne er omstillingstrætte

Det skal være slut med virvaret af centrale retningslinjer, for det skaber en 'enorm træthed' hos lærerne, lyder det nu fra DLF's formand i en henvendelse til undervisningsministeren. Han kalder også den nye vaccinestrategi en 'mavepumper'.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fire kommuner var blevet glemt: Alle sjællandske afgangselever kan komme i skole 

Den gradvise genåbning af landets folkeskoler får nu formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, til at lægge pres på undervisningsministeren for i langt højere grad at give de enkelte skoler, skoleledere og lærere frihed til selv at styre og håndtere elevernes tilbagevenden til skolerne.

I et nyt brev til ministeren opfordrer DLF-formanden derfor regeringen til at sætte en stopper for virvaret af centrale retningslinjer og omstilling på omstilling i kølvandet på politikernes gradvise genåbninger af skolerne.

I stedet er der behov for - hurtigst muligt - at skabe langt større fleksibilitet og lokalt råderum, så skolerne selv kan styre, hvordan de vil give landets folkeskoleelever den bedst mulige afslutning på et turbulent skoleår, mener DLF-formanden.

Omstillingstræthed

Han henviser bl.a. til den seneste lille genåbning, der nu også tillader afgangselever i hovedstadsområdet og en række sjællandske kommuner at komme tilbage i skole halvdelen af tiden.

"Det bliver omstilling på omstilling. Der kommer en enorm omstillingstræthed hos lærerne, så vi er nødt til at organisere os på en måde, der gør, at man får meget store frihedsgrader lokalt til at kunne organisere genåbningen så godt som muligt", siger Gordon Ørskov Madsen.

Skolelederformand om en-dags-genåbning: "Det er virkelig skørt" 

Han peger også på den tidligere genåbning, der gør det muligt for 5.-8. klasser at komme tilbage i skolen én dag om ugen til undervisning udendørs.

"Jeg ser eksempler på, at man i nogle kommuner holder krampagtigt fast i, at eleverne skal være der i seks timer, uanset om det regner eller sner. Det betyder, at både lærere og elever mister engagementet. I den situation må man have tillid til, at man lokalt godt kan finde ud af at træffe de fornuftige beslutninger og selv og tilrettelægge og organisere undervisningen ud fra den virkelighed, man er i", siger DLF-formanden.

"Det skal gå hurtigt"

Derfor appellerer han i brevet til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) om, at sætte en stopper for de centrale myndighedsudmeldinger for fremover i stedet at overlade til skolerne at få tingene til at fungere. Han opfordrer derfor ministeren til at samle de centrale aktører om folkeskolen for - med afsæt i sundhedsmyndighedernes anbefalinger - at udarbejde nogle overordnede principper, der skal give kommunerne og skolerne langt større selvbestemmelse i vurderingen af, hvor meget og hvordan eleverne skal tilbage på skolen.

"Det kommer vi til at snakke videre om. For det skal vi have sat i værk nu - ret hurtigt", lyder det fra DLF-formanden.

De sidste afgangsklasser tilbage i skole fra på mandag 

Behovet for mere lokal frihed på de enkelte skoler understreges ifølge Gordon Ørskov Madsen af en spørgeskemaundersøgelse, som Danmarks Lærerforening i februar gennemførte blandt de lokale kredse. Generelt er der et godt samarbejde om genåbningen - men i 10 kommuner betegner lærerkredsene samarbejdet om genåbningen som dårligt eller meget dårligt.

"Vi kan se, at der er nogle kommuner, der ikke er så gode til at samarbejde med de fagprofessionelle - altså lederne og lærerne ude på skolerne. Men for eksempel det her med at gå i skole udendørs én dag om ugen, det må man altså overlade til de fagprofessionelle. De skal kunne sige, at hvis det sjasker ned, så giver vi eleverne en kort dag, og hvis solen skinner, og det er vindstille, så laver vi en længere dag med flere aktiviteter. Sådan noget skal man da ikke sidde og træffe beslutninger om inde i en kommunal forvaltning eller på Christiansborg", understreger Gordon Ørskov Madsen.

Blog: Omstillingstrætheden har meldt sig

"Mavepumper til lærerne"

Han lægger samtidig ikke skjul på, at han er stærkt utilfreds med regeringens nye vaccinestrategi, der vil betyde, at i hvert fald lærere under 50 år vil blive vaccineret senere end hidtil forventet. Det skyldes indførslen af alderskriterier, samtidig med at gruppen af personer med udsatte funktioner - som fx lærere - ikke længere skal prioriteres.

"Jeg er utilfreds med den måde, man har skoldet lærerne på her. Det er et svigt af lærerne, og jeg synes simpelthen ikke, at det er i orden - og det har jeg også sagt til ministeren og regeringen", siger Gordon Ørskov Madsen.

Samtidig viser det sig nu, at smitten blandt lærere med den seneste genåbning igen er svagt stigende, mens den fx falder for gruppen af hospitalsansatte, hvoraf mange nu er blevet vaccineret.

Derfor viser de seneste såkaldte incidenstal, der angiver hvor mange mennesker, der er smittet med coronavirus pr. 100.000 personer, at tallet for lærere i grundskolen den seneste uge er vokset til næsten 91, mens det for sundhedspersonale på hospitalerne er dalet markant til godt 40.

"Vi kan se, at lærerne er bekymrede for det her, og det understreges sådan set af tallene. Jeg får ofte henvendelser fra lærere om det her - men de får desværre noget af en mavepumper. Det eneste, der er politisk fokus på lige nu er, at vi bare skal have vaccineret dem over 50. Og det tror jeg desværre ikke, at vi kan lykkes med at ændre på".

Opråb: Lærerne kan miste deres plads i vaccinekøen