Debat

Det er nødundervisning

Det handler først og fremmest om at komme godt igennem og passe på hinanden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad os starte med at slå fast der ikke er tale om en ”tidlig juleferie”, som det ellers er blevet nævnt i offentligheden. Det er en enorm opgave og stor omstilling af gennemføre nødundervisning med ganske kort varsel.

Opgaven bliver ikke mindre fordi en del elever - og væsentlig flere end ved første nedlukning - stadigvæk bør møde frem fysisk. Vi har fortsat undervisning på skolerne for elever i specialklasser og specialskoler, og samtidig vil vi tage os af alle elever, som er sårbare eller udsatte på grund af de nye restriktioner. Sidste gang var vi i Danmark for langsomme til og for restriktive til at tolke på hvem der havde mest brug for fysisk fremmøde. 

Eleverne skal følge undervisningen, som i forvejen har været hårdt udfordret i efterhånden lang tid. De er ikke sendt på ferie endnu. Omvendt skal vi også hjælpe med at løfte lidt af presset fra hinanden, hvor vi kan, og forsøge at skabe få ro på. Situationen er ekstraordinær, og vi skal godt igennem perioden frem til elevernes juleferie. Samtidig opfordrer jeg til at efterleve corona-retningslinjerne derhjemme. Det er vigtigt, at vi får brudt smittekæderne, og det er vigtigt, at vi tager hensyn til hinanden, ikke mindst af hensyn til udsatte og ældre.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget