Musikplatformen giver inspiration til, hvordan skolen kan bruge de instrumenter, der findes i musiklokalet. (Arkivfoto).

Ny musikundervisningsplatform til musiklærere

Deoo Charanga er en ny platform, som samler undervisningsmateriale for musikundervisere i folkeskole og musikskoler med materiale fra de professionelle orkestre og Levende Musik i Skolen. Musiklærere kan gratis finde inspiration og materialer på platformen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En digital musikundervisningsplatform, som bruges i England, skal over de næste tre år rulles ud i Danmark. Det er Deoo, som er en brancheorganisation og står for Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, der hovedsageligt står bag platformen.  Asbjørn Keiding er sekretariatsleder for projektet og glæder sig til, at musiklærere i Danmark for alvor begynder at bruge de nye muligheder.

"Platformen indeholder et stort bibliotek af undervisningsmaterialer til brug i musikundervisningen. Lærerne vil få hjælp til at gøre musikundervisningen mere levende og kreativ for eleverne - både i skolen og derhjemme", siger han.

Charanga-platformen blev grundlagt i 1996 i England og anvendes i dag af lidt over 50% af de engelske grundskoler, hvilket svarer til omkring 8500 skoler. Charanga er derudover udbredt til mange engelsktalende lande og internationale skoler i samlet 61 lande.

Ny formand for musik- og kulturskoler er klar til samarbejde med folkeskoler 

Gratis tilbud 

Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner har fået støtte fra blandt andet A.P Møller Fonden til at udvikle og tilpasse platformen til det danske skolesystem. Platformen er nu klar, og lærere kan gratis hente materiale og bruge platformen til eleverne.

"Der er materialer til alle slags folkeskolemusiklærere, både dem som er faguddannede og dem som ikke er faguddannede, som bliver sat til at undervise i musik uden at have det som hovedfag. Der er enkelte elementer, man selv kan samle. Der er sange, lytning, kreative apps som er tilpasset de danske læringsmål", fortæller Asbjørn Keiding.

Ny rapport: Musikfaget har meget svære vilkår på mange skoler 

Sammenhæng mellem skole og kulturliv

Han fortæller, at målet med platformen er at skabe et redskab, der skaber samarbejde mellem folkeskolens musikundervisning i klasserne, musik- og kulturskolernes instrumentalundervisning og de professionelle orkestres og ensemblers skolekoncerter. Levende Musik i Skolen er netop også en del af projektet.

"Der er musikundervisning på alle niveauer. Man kan bruge det fra første musiktime i 2. klasse. Med portalen kan man nå til, at eleverne sidder sammen med deres lokale big band 8 måneder senere", siger Asbjørn Keiding.  

Alle lærere med unilogin og musikskolelærere med Speedadmin login får direkte adgang til platformen. Eleverne kan få egen adgang til deres eget område via deres lærer. Her får de mulighed for at forme deres egen avartar og finde lektioner med mere. Der bliver også mulighed for at lære mere som lærer, hvis man vælger at følge de webinarer, der løbende bliver en del af platformen.

Platformen lanceres officielt den 24. august på Maglehøjskolen i Ølstykke.