Anmeldelse Dansk overbygning
0   40

Inspirerende materiale om en vanskelig genre inddrager elevernes nutid

Ebbe Skammelsøn, Valdemar og Tove eller den narrede ungersvend siger nok ikke folkeskolens elever så meget. Men fordi dette materiale inddrager elevernes tid og verden, bliver det vedkommende og sætter genren i perspektiv.

Spot på folkeviser

Fakta


Titel
Spot på folkeviser

Forfatter
Kristine Bratberg Viffeldt, Kristine Traun-Terkelsen

Pris
223,75

Sider
88

Serie
Sæt spor

Forlag
Dansklærerforeningen

"Sæt spor"-serien fra Dansklærerforeningen har flere udmærkede udgivelser bag sig. Blandt andet om drama, som denne anmelder også var begejstret for, og om folkeeventyr, der har de samme to forfattere.

Artiklen fortsætter under banneret

Opbygningen er den, vi kender: Hvert kapitel indledes med “tjek ind”, hvor der er læringsmål og introducerende opgaver. Og der afsluttes med “tjek ud”, hvor eleven skal forholde sig til indholdet i kapitlet.

Bogen starter med en kort intro, herefter følger fem kapitler med hver sin folkevise og hvert sit fokus. Det sjette kapitel handler om folkevisen til afgangsprøvens prøveform B. Bagerst findes en ordliste med forklaringer på ord fra folkeviserne.

I de fem kapitler om fem forskellige folkevisetyper med hvert sit eksemplariske eksempel fokuserer man på forskellige områder af analysearbejdet. Det drejer sig blandt andet om komposition, personkarakteristik, symboler og tema. Opgaverne er meget forskellige: fra de oplagte om at omsætte folkevisen til skuespil over at lave instagramprofil på person fra en folkevise og til at lave en trailer til en realityudsendelse. Flere opgaver inddrager med inspiration fra Cooperative Learning bevægelse i undervisningen.

I introen gøres der opmærksom på, at folkevisen også betyder noget for os i dag, og der er da også opgaver om eksempelvis nutidens musik og referencer til tekster af blandt andre Kim Fupz Aakeson. Gennem hele bogen er der en del fine illustrationer af Agnes Slott-Møller.

Der er ingen tilhørende lærervejledning, men det er der heller ikke brug for. De mange inspirerende opgaver er nemlig lige til at gå til. At nå dem alle er dog ikke nemt, så det største dilemma kan blive at skulle vælge de bedste ud.

At arbejde med folkeviser i folkeskolens ældste klasser er ikke nyt. Det plejer heller ikke være den genre, eleverne er mest engagerede i. Men med dette spændende materiale og de mange kreative opgaver er det lykkedes at skabe en sammenhæng til den verden, vores elever er en del af nu.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.203 andre er allerede tilmeldt