Debat

Elever modtager afgørende standpunktskarakterer på usagligt grundlag

Politikere, ledelse og ungdommens uddannelsesvejledning(UU) har skabt et uretfærdigt system, hvor elever og lærere tages som gidsler i nye rammer for uddannelsesplaner og uddannelsesparathedsvurderinger. Et system, hvor digitaliseringens rammer har forrang for almindelig sund fornuft.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 1.marts er skæringsdatoen for elevernes indsendelse af ansøgninger til optagelse.dk. Af samme grund rykkede jeg kontoret for at åbne op for karaktergivningen i skoleintra for mine elever i 9.klasse.  I torsdags modtog jeg et ganske overraskende svar. Karakterer skulle alligevel ikke indberettes før 1. marts, da man i UU-regi har lavet en forholdsvis ny beslutning om at bruge 1. standpunktskarakter i uddannelsesplanen på optagelse.dk. Denne ændring er sket på baggrund af, at karakterer går ind og overruler noget, der allerede er skrevet, hvilket har betydet merarbejde i for alle.

Kort fortalt betyder det, at de karakterer vi lærere indberettede i november 2015 nu er afgørende for, om den enkelte elev har mulighed for komme gymnasiet eller erhvervsskole. Det vidste hverken vi eller eleverne på det pågældende tidspunkt.

Der er mange problemer i forhold til denne fremgangsmåde. Selve kommunikationen efterlader meget at ønske, men udover det, synes jeg der er gode faglige argumenter for, at det ikke bør foregå på denne måde: For det første er selve grundlaget for vurderingen af eleverne ved 1. standpunktskarakter mere usikkert end ved 2. standpunktskarakter. I vores tilfælde er tre klasser netop blevet slået sammen til to, hvilket betyder, at lærerne ikke kender alle elevers faglige niveau lige godt. Ydermere har vi lærere haft samtaler med eleverne, hvor de har modtaget vejledning i forhold til, hvad de kunne gøre for at forbedre deres karakter og dermed muligheder for at komme ind på den ønskede uddannelse. Nu fremstår vi lærere som utroværdige og eleverne er med rette vrede over at have modtaget vejledning på et forkert grundlag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Efterfølgende er jeg blevet gjort bekendt med, at man nu ændrer proceduren fremadrettet så 1/12 er skæringsdato for indberetning af karakterer til optagelse.dk. Denne skæringsdato vil også gælde for 10. klasse, som hvert år vil stå i ovenstående problematik, ligesom det også vil gælde for nye lærere på 9. klassetrin.

Det er mig ubegribeligt, at man kan tage en sådan beslutning i UU-regi med så kort varsel og med iværksættelse allerede i indeværende skoleår. Hvordan kan det være, at et organ som UU kan være rammesættende for folkeskolens praksis, når de er en serviceinstitution i forhold til vejledning af unge mennesker?

For mig at se, er dette endnu et område, hvor der ikke er sammenhæng mellem intentioner og virkelighed ikke følges ad. I folkeskolereformen har man har ønsket at styrke sammenhængen i den enkelte elevs læring og udvikling blandt andet gennem en forenklet elev- og uddannelsesplan. Selve ideen lyder måske god nok på papir, men desværre er virkeligheden et system, hvor den ene hånd tilsyneladende ikke ved, hvad den anden gør. Et system, hvor sund logik og pædagogisk bagtanke tilsidesættes af et ufleksibelt, rigidt system med absurde skæringsdatoer.

Vi lever i en digitaliseret tidsalder, hvor det åbenbart er en for stor opgave at føre mere retvisende karakterer ind med en senere skæringsdato end 1. december. Jeg troede at UU skulle indordne sig under folkeskolens rammer og understøtte en så retvisende vurdering af den enkelte elev som muligt. Desværre synes det modsatte at være tilfældet Det kan simpelthen ikke være rigtigt!