Seminarium: Vi er de bedste til at uddanne lærere
Århus Lærerseminarium vil lave en ny læreruddannelse med et højere fagligt niveau. Seminariet understreger, at de vil være bedre end universiteterne til at forny uddannelsen, da det kræver stærk relation til folkeskolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi vil slå et slag for, at læreruddannelsen forbliver i undervisningsministeriets og seminariets regi. For det er meget vigtigt for uddannelsen at have en stærk tilknytning til folkeskolen. Men vi har også brug for at profitere af et klart samarbejde med universitetet for at få den rette faglighed ind i uddannelsen", siger Andreas Striib, rektor for Århus Lærerseminarium.
Århus Lærerseminarium har netop sendt en ansøgning til Undervisningsministeriet om at ændre uddannelsen, så den får mere fokus på det falige. Hvis ministeriet godkender det, vil kommende lærerstuderende på Århus Lærerseminarium have to linjefag med samme størrelse i stedet for nu, hvor man kan stykke en uddannelse sammen af flere linjefag af forskellig størrelse og vægtning.
"På den måde får vi dygtigere lærere. For vi forskyder ikke vægtningen mellem fag som den nuværende uddannelse kan gøre. Og så får lærerne en bredere tilgang til de fagområder, som de er i, og derved kan man bedre gå understøttende ind i forskellige samarbejder på skolen", forklarer Andreas Striib.
Uddannelsen vil have et nøglebegrebet "praktisk forsker", hvor den lærerstuderende skal arbejde med at få nogle særlige kompetencer til at iagttage og udvikle sin egen praksis. Århus Lærerseminarium vil derfor have et særligt samarbejde med en til to forsøgsskoler, hvor lærerne og eleverne kan lave meget bredere dokumentation for undervisningen.
Århus Lærerseminarium har tidligere været inviteret til samtaler med Århus Universitet om universitetets idéer om en akademisk læreruddannelse, men seminariet valgte at trække sig fra samarbejdet og selv lave en ny læreruddannelse:
"Vi trak os, fordi vi vil have, at uddannelsen forbliver hos os, der ved noget om at være lærer. Vi vil både styrke fagligheden og den tætte relation til folkeskolen", siger rektor for Århus Lærerseminarium, Andreas Striib.