Anmeldelse
Psykologi
Børn kan også tænke
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kognitiv udviklingsterapi med børn
Af Tammie Ronen
220 sider, 295 kroner
Dansk psykologisk Forlag
Tammie Ronen er lektor ved Tel Aviv universitet og har haft flere workshopper i Danmark. Hendes bog er en fornem opsummering af de erfaringer, hun har gjort med anvendelsen af kognitiv terapi i arbejdet med børn med emotionelle og adfærdsmæssige problemer.
Bogens opbygning er ligesom beskrivelsen af den terapeutiske metode særdeles systematisk, struktureret og stringent.
Første del giver en overordentlig grundig beskrivelse af de overvejelser og vurderinger, der må gå forud for iværksættelse af behandlingen: de observerende personers reliabilitet, evalueringsteknikkerne, barnets udviklingsniveau og dets funktion i en række forskellige sammenhænge. Derefter diskuteres behovet for terapeutens selvindsigt og tilpasningen af behandlingsmetoderne til det enkelte barns unikke personlighed, niveau og særlige behov.
Anden del beskriver kognitiv terapi med børn, og med Ronens egne ord er børn 'naturlige kandidater til kognitiv terapi'. Der gives eksempler på teknikker som selvinstruktion (indre tale), ændring af automatiske tanker, anvendelse af kontinuum (skala fra et til ti), forestillingsbilleder, kognitiv omstrukturering og forskellige teknikker til selvregistrering og selvevaluering.
I tredje del beskæftiger forfatteren sig med barnets naturlige tilegnelse af kognitive færdigheder og sammenhængen mellem selvkontrol og forstyrrelser hos børn. Et helt kapitel er forbeholdt præsentationen af en model for selvkontrolintervention og dens kliniske anvendelser. Her gives nogle fyldigt beskrevne eksempler på modellens anvendelse på enuresis, frygtreaktioner og traumer.
Tammie Ronen skriver et klart og tydeligt lærebogssprog. På det teoretiske område er hun særdeles velorienteret, hun er en erfaren, varm og empatisk terapeut med et antenneapparat og en kreativitet, som man nok ikke lige tilegner sig ved at læse bogen, men den kan anbefales til lærere og pædagoger og specielt til psykologer, som vil uddanne sig til kognitive terapeuter.
Ole-Peter Petersen