Anmeldelse

Pc-kørekort

Kørekort til Grundlæggende informationsteknologi

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Benny Christen Grandahl

233 sider, 99 kroner

Kørekort til Microsoft Windows 95

Af Benny Christen Grandahl og Palle Bruselius

154 sider, 99 kroner

Kørekort til Microsoft Word 97

Af Sandra Anthony og Charles Napier

126 sider, 99 kroner

Kørekort til Microsoft Excel 97

Af Martin Simon

135 sider, 99 kroner

Kørekort til Microsoft Access 97

Af Carsten Straaberg

156 sider, 99 kroner

Kørekort til Microsoft PowerPoint 97

Af Palle Bruselius

151 sider, 99 kroner

Kørekort til Microsoft Internet Explorer

Af Martin Simon

144 sider, 99 kroner

Forlaget Globe i samarbejde med

DanaData Uddannelse

E-mail: korekort@globe.dk

http://www.globe.dk

Det halvandet år gamle pc-kørekort er 'in'. Folk vil have det. Arbejdsgivere efterspørger det. Kurserne vælder frem - og så er der naturligvis brug for undervisningsmaterialer.

De syv titler taler ikke umiddelbart om pc-kørekort, men på forsiden af alle bøgerne er der en indholdsdeklaration: 'Dækker pensum til pc-kørekort modul x' - og modulerne svarer til de syv test, som udgør pc-kørekort.

Nu er testene til pc-kørekort imidlertid ikke knyttet til bestemte programprodukter, hvad man jo må sige, at de seks af ovennævnte bøger er. Det er ganske enkelt kortfattede manualer med stor læselig tekst og mange illustrationer. Store dele af dem kunne være genbrug fra andre måske engelsksprogede manualer - skåret til efter de detaljerede uddannelsesmål for pc-kørekort.

Som sådan kan man ikke sige dem noget på, men man kan få det samme i hæfter til det halve eller mindre.

Den bog, der adskiller sig, er 'Grundlæggende informationsteknologi'. Den er i hvert fald skrevet til formålet. Den dækker pensum og følger nøje de angivne uddannelsesmål - men lider derfor også af alle de svagheder, som sådanne pensumdækkende bøger har. Og formentlig er store dele uforståelige for den uvidende begynder.

Problemet er den fragmentariske fremstilling, som skyldes, at man nøje følger 'uddannelsesmålene' i den ret vilkårlige rækkefølge, de er skrevet ned - thi forfatterne har lagt sig i selen for at skrive på almindeligt dansk. Det er ikke en bog, som egner sig til selvstændig læsning - og den instruktør, som bliver efterladt med denne grundbog, vil få store problemer, sammenhængene bliver væk. Medmindre instruktøren er lærer. I så fald er det forhåbentlig grundbogen, som bliver efterladt.

Johan Jacobsen