Anmeldelse

Zippys venner - det tidligere Reaching Young Europe

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette materiale sigter mod elever sidst i børnehaveklassen og i første klasse. Det er beregnet til arbejdet med elevernes sociale kompetencer.

Det stammer fra den engelsksprogede verden. Hverken navnene på de udenlandske forfattere eller på de danske oversættere og bearbejdere er oplyst.

Der lægges op til, at man har deltaget på et kursus, inden man går i gang med arbejdet. Vejledningen 'Gode råd og vink til læreren' giver spredte informationer i tilknytning til et formodet veloverstået kursus. I en artikel om begrebet mestring fremhæves det, at børn, der kan søge og acceptere hjælp fra andre, vil bevare disse evner. De vil ligeledes bedre være i stand til at klare stressede situationer både i pubertet og i voksenliv. Når et barn står over for en problematisk situation, er der ikke en, men mange måder, problemerne kan klares på. 'Vores fokus er baseret på at bruge og yde social støtte', siger forfatterne sidst i vejledningen.

Vejledningen er rodet opbygget og ikke særlig velformuleret. Den er i øvrigt fyldt med rosende citater fra lærere, der har arbejdet med materialet. På side 5 er en eller flere linjer faldet ud. De meget lange linjer er sat med en ikke særlig læservenlig grotesk skrifttype.

Selve materialet virker derimod godt og anvendeligt. Det består af seks moduler. Hvert modul har et overordnet tema, der introduceres ved hjælp af en fortsat historie om en flok børn. I tilknytning til hver historie er der opgaver til fire lektioner. Et undervisningsforløb er beregnet til at vare 24 lektioner. Materialet er ikke beregnet til at 'plukke' i. Det forudsættes, at eleverne gennemfører samtlige moduler, og at læreren følger de foreslåede timeplaner.

Den fortsatte fortælling er glimrende. Den giver et godt oplæg til de efterfølgende lektioner. Måske vil enkelte elever blive distraheret af de mange udenlandske navne som Leela, Tig, Sandy, Jill, Jack, Ali og Dilip. Men navnene i en dansk skoleklasse har jo også ændret sig i den sidste generation. Læreren er dog blevet navngivet med det danske navn Ole. Til oplysning kan fortælles, at Zippy er et kæledyr i form af en vandrende pind. Den lider desværre en naturlig død i modul 5.

Til fortællingerne findes en række farvebilleder på ark overtrukket med et plastlignende materiale. Der findes ligeledes ark med gode råd og oplæg til diskussioner og rollespil. De overordnede temaer fremgår af titlerne på modulerne: følelser, kommunikation, venskab, konfliktløsning, forandring, tab og mestring.

En del rollespil har et oplæg i form af et kort, som eleven trækker. Der lægges op til, at eleven læser kortet op. Det kan en jævnaldrende engelsktalende elev måske, men de færreste seks-syvårige danske elever har tilstrækkelig læsefærdighed til at klare den opgave. Her må læreren træde til.

Materialet er en form for programmeret undervisning, idet indholdet og progressionen i de enkelte lektioner er fastlagt på forhånd. Hvis læreren accepterer dette, anbefales materialet til indskolingen.