Debat
Om delingen af magten.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er almindeligt kendt, at når to bliver enige om at dele magten, bliver der nøjagtigt 2 % til hver; resten svæver i luften.
Det er det, der sket med folkeskolen, som foregår i et diffust limbo mellem skole, lærere, forældre, politikere og andre interessenter.
Danmrks Lærerforening har siden begyndelsen af 1970erne. forsøgt at flygte fra sit ansvar, og nu forstår man overhovedet ikke, at respekten for lærerjobbet er forsvundet i en gråmeleret suppe, hvor ingen kan kende forskel på skæg og snot.
Dette paradigmeskift er foregået mellem DR, DLF og DLH.
Jedg husker som et eksempel den forfærdelige Elith Nørreholm, programchef for børne afdelingen i DR. På et spørgsmål fra en tolvårig elev, om han virkelig var forpligtet til at rejse sig for en gammel dame i bussen, fik han det opmuntrende svar: Nej, det skal du sandelig ikke; du har været gennem en lang og anstrengende skoledag og kan lige såvel have behov for at hvile dig og slappe af.
PÅ DLH mente man tilsvarende, at skolen skulle være et demokratisk system , som ikke alene opdragede til demokrati, hvilket ingen kan være uenig i, nej, man mente og forfægtede, at folkeskolen i sig selv skulle være et demokrati, hvor eleverne ( eller børnene, som man foretrak at benævne dem) skulle være med til at planlægge undervisningen i form af Indhold, form og metoder!
Man tog ligeledes fat i postulere, at forældrenes børn på alle områder var ligeværdige med voksne i ligegyldig hvilken beslutningsproces: det være sig indkøb, mad, økonomi, ferie. Jeg har endog oplevet forældre, som fik det så galt i halsen, at de også måtte rådføre sig med børnene om, hvornår forældrene skulle have sex! Og det er ikke løgn, men det er den skinbarlige virkelighed.
Men det var ikke de samlede forældre, der fik en akut og kollktiv hjerneblødning! Det var efter rådgivning fra den højeste videnskab fra Danmarks Lærerhøjskole, og DLF slugte det hele råt.
Der forestår en enorm opgave i, at lærerne får genvundet magten i den skole, som alene de har kompetencen til. Forældrene afleverer deres børn ved skolens port, hvorefter de er blevet skolens elever!