Anmeldelse

Matematikkens dag

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvornår får man et hæfte med kopiret til alt, med et væld af gode forslag til at aktivere matematikundervisningen og dermed dine elever, hvad enten de går i 8., 9. eller 10. klasse, til den pris?

Ideen er hentet i Skotland og oversat og bearbejdet til dansk af forfatterne. Der er meget forskellige opgaver og oplæg, og det egner sig fortrinligt til at vise, at matematik er mange ting.

Ideen er, at man laver hold på fire, der så deltager i de forskellige discipliner, materialet er delt op i:

Plakatdesign med oplæg til et bestemt emne, som eleverne skal bearbejde og til slut udarbejde en plakat om.

Samarbejde, opgaver, som eleverne samarbejder om på holdet.

Fart på, opgaver beregnet til løsning inden for en bestemt tid.

Stopuret tikker, forskellige spil, hvor man spiller mod de andre hold.

Stafetten, opgaver, der løses to og to på holdet.

Opgaverne kan enten bruges til en sammenhængende dag eller enkeltvis, som man nu synes, det passer i undervisningen i egen klasse.

Der er flere forslag til plakatdesign, der hver for sig passer udmærket til et emnearbejde om for eksempel: cirklen, rumlighed, tesselationer. Eller eleverne kunne i grupper arbejde med hver sit emne.

Der er lærervejledninger og anvisninger på materialefremstilling.

Her er opgaver af mange forskellige typer, problemløsningsopgaver, opgaver, der appellerer til den kreative og til den tænksomme.

Der er et dejligt layout, om end tegningerne nogle steder har tilbøjelighed til at tage magten fra teksten, når det blot er en illustration til en opgave og ikke en nødvendighed for at løse den.

Så må vi håbe, at bogen holder til at kopiere fra. Det havde nok været praktisk, hvis den var lavet i et ringbind.

Køb det til din skole, brug opgaverne og ideerne med dine elever, de vil synes, det er herligt.