Anmeldelse:

En propfuld værktøjskasse med it til matematikundervisningen

Det er prisværdigt, at nogen sætter sig for at give et samlet bud på, hvordan brugen af de digitale værktøjer kan implementeres gennem hele grundskoleforløbet. Denne udgivelse går et langt stykke af vejen og byder fra tid til anden på en sværhedsgrad, der nok vil være i overkanten for nogle elever.

Publiceret Senest opdateret

Fakta:

Titel: Matematik med it I, II og III

Forfattere: Niels Jacob Hansen, Kirsten Søs Spahn og Mikael Skånstrøm

Elevbog: 61,25 kroner stykket

32-48 sider

Lærervejledninger: 98,75 kroner stykket

32 sider

Forlaget Matematik

I dette materiale er det den overordnede idé, at eleverne gennem hele skoleforløbet fra første til tiende klasse skal klædes bedre og bedre på til at beherske et regneark, et dynamisk geometriprogram samt et CAS-værktøj. Det komplette system består nu af tre elevhæfter og tilhørende lærervejledninger med grundige metodiske og didaktiske overvejelser - til indskolingen, henholdsvis mellemtrinet og udskolingen.

I den nye bog I er de i alt seksten dobbeltopslag opbygget således, at de indledende, analoge aktiviteter præsenteres på venstre side, mens højre side går i dybden med det digitale: en hel del geometriprogram, lige så meget regneark – og endelig en første indføring i brug af CAS. Spændende og meningsfulde aktiviteter, der også på grund af den grundige instruktion må facilitere elevernes it-indlæring. Dog er ternede kvadratmønstre i regneark ikke det, der rykker mest, ligesom jeg kan ærgre mig over betegnelsen ”søjle” om pind/stolpe. Og kurver – regneark eller ej – giver bedst mening, når det er tid, der afsættes ud ad x-aksen.

I bog II bliver der straks fra start bygget mere omfattende tekstmængder på opgaverne, der vist også har fået mindst én tand ekstra, hvad angår sværhedsgraden. ”Matematiske udfordringer” hedder en overskrift – i min oplevelse kunne den med fuld ret have stået flere steder.

Den afrundende bog III, der ligesom II’eren nu foreligger i tredje reviderede og udvidede udgave, byder på en del emner, der er som skåret ud af tidligere fp9/fp10-opgavesæt, såsom regneopskrifter, talfølger og figurfølger. Forskellen ligger selvfølgelig i den indgående behandling med et eller flere it-værktøjer. Hertil kommer igen en del opgaver, hvor matematikken som sådan vil være en udfordring for nogle elever og måske helt umulig at få hul på for andre.

Konklusionen må være, at Matematiklærerforeningen har begået et materiale, der med hensyn til layout og indhold fremstår som meget gedigent og – for bog I’s vedkommende – umiddelbart anvendeligt i klassesammenhæng. Bog II og bog III rummer en del sværere matematik, som vel at mærke skal takles sideløbende med de mere it-tekniske anstrengelser. Læreren må træde varsomt og bedømme, om hele klassen skal i gang med pågældende emne, eller om det kan tjene til at stille sulten hos eleverne med de allerbedste forudsætninger.