Anmeldelse
At lære matematik over datanet
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Historisk set blev brugen af computere i folkeskolen først og fremmest sat i forbindelse med faget matematik. Således anvendte en del matematiklærere for godt ti år siden computeren i forbindelse med undervisning i områder som systematik, kombinatorik og geometri, blandt andet ved hjælp af programmer som 'Myre-Snak'. Siden har andre fag overhalet matematik med hensyn til inddragelsen af edb - jeg kender flere matematiklærere, der mener, at de ikke kan bruge edb i undervisning på folkeskoleniveau.
Denne publikation beskriver et udviklingsarbejde, som er foretaget i Danmarks Lærerhøjskoles Learn-projekt i de seneste fem år. Learn-projektet har indsamlet erfaringer fra godt et halvt tusinde lærere, der har deltaget i 30 forskellige faglige og pædagogiske videreuddannelseskurser inden for matematikundervisningens område.
Lærer- og elevrollen i forbindelse med undervisning over datanet behandles i publikationen, der også giver svar og forslag til en lang række andre emner, blandt andet: Tilgodeseelse af de faglige krav, krav til undervisningsmaterialerne, udstyrets - maskiners og programmers - udformning, arbejdsmiljø, økonomi og videreuddannelse.
Sidst i publikationen er der en meget nyt-tig oversigt over Danmarks Lærerhøjskoles Learn-kurser i matematik.
Publikationen bærer tydeligt præg af, at forfatterne ved, hvad de taler om. Den kan virke lidt 'tung', men er absolut relevant for beslutningstagere på området.