LL: Merit i stedet for merituddannelse

Lærerstuderendes Landskreds fastholder sin modstand mod meritlæreruddannelsen trods protester fra de medlemmer, der selv læser på den korte uddannelse. LL vil i stedet have fokus på muligheden for at få merit for sine kompetencer i læreruddannelsen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I 2002 blev bekendtgørelsen om meritlæreruddannelsen vedtaget for at modvirke en stigende lærermangel. Men der var mere i vedtagelsen end en stigende mangel på uddannede lærere. Der var samtidig begyndt at indfinde sig en stigende arbejdsløshed blandt akademikere og pædagoger. Med indførelsen af meritlæreruddannelsen slog politikerne altså to fluer med et smæk. Jeg mener, at det er helt afgørende at Lærerstuderendes Landskreds fortsætter den politiske linje vi har ført i de seneste år, og dermed fastholder, at meritlæreruddannelsen ikke er kommet for at blive", sagde formand Laust Johan Westtoft i dag på LL's årsmøde.

"Der er i den ordinære uddannelse store muligheder for at meritere for kompetencer erhvervet gennem andre uddannelser eller erhvervserfaringer", påpegede han og understregede vigtigheden af, at der skabes forhold, der anerkender kompetencer og erfaringer, der kan meriteres inden for den ordinære uddannelse

LL har flere end 10.300 medlemmer på landets 18 seminarier, herunder også meritlærerstuderende. Mange af dem har kritiseret LL for de politiske om den korte uddannelse.

"Jeg mener, at det er utrolig vigtigt, at vi i Lærerstuderendes Landskreds bliver mere klare i vores udmeldinger, så det ikke misforstås som om vi er imod vores medlemmer, men blot stiller spørgsmålstegn ved dele af deres uddannelse. På lige fod med, at vi også problematiserer forhold i den ordinære uddannelse, vi ikke finder hensigtsmæssige", sagde Laust Westtoft i sin beretning på Københavns Dag- og Aftenseminarium.