Anmeldelse

Skoleråd '08

Skoleråd '08

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerådets formandskab har uddelt avisen "Skoleråd '08" gratis til alle landets skoler. Hensigten er, med udgivernes egne ord, at "give alle jer, der arbejder med at gøre jeres skole endnu bedre, et indtryk af vores anbefalinger". Skolerådet er som bekendt nedsat af ministeren for at rådgive om evaluering og kvalitetsudvikling i folkeskolen.

Fakta:

Titel: Skoleråd '08

Sider: 16 sider

Type: Tidsskrift

Forlag: Rådet for evaluering og kvalitetssikring af folkeskolen

Avisen rummer artikler om - og kommentarer til - gode eksempler fra skolens hverdag, hvor det er "lykkedes at skabe flotte resultater". For eksempel fremhæves en skole, hvor halvdelen af eleverne har en anden etnisk baggrund end dansk. Og en anden for at have opnået flotte resultater af en tidlig specialundervisning.

I en kommune arbejdes der fokuseret med strategi, der skal bestemme, hvad skolen gør, og hvad den ikke skal gøre. "Strategi er et prioriteringsværktøj, som hjælper alle fra ledelsen til lærerne og praktisk personale til at arbejde i samme retning".

Foruden praksisrelaterede artikler om de gode eksempler rummer avisen undervejs også synspunkter fra skolefolk, politikere, forældre og personer fra erhvervslivet. Under overskriften "Skolerådet mener" svares der for eksempel på spørgsmål som "Hvad er folkeskolens største udfordring netop nu?" og "På hvilke områder er folkeskolen stærk?"

Skolerådet vil angiveligt bidrage til udvikling af folkeskolens kvalitet ved at give råd baseret på veldokumenterede fakta. En af måderne er så denne velmenende avis. Om den bare drukner helt blandt den enorme strøm af ligegyldige publikationer, som vælter ind på skolerne hver uge, er et åbent spørgsmål?