Anneline Larsen
Anneline Larsen gav praktiklærere og -koordinatorer et blik ind i de studerendes oplevelse af den nye praktik.

Det siger de lærerstuderende om praktiklærerne

Lærerstuderendes Landskreds har bedt de lærerstuderende om at dele deres oplevelse af praktikken i den ny læreruddannelse på postkost. Oplevelserne blev præsenteret på Praktiklærerforeningens årsmøde.

Publiceret Senest opdateret

”Kommer de lærerstuderende med overvejende positive eller negative fortællinger om læreruddannelsen?”

Sådan spurgte forperson for Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen deltagerne i Praktiklærerforeningens årsmøde på Haraldskær ved Vejle om i sidste uge.

Ingen af praktiklærerne og -koordinatorerne rakte hånden op, da hun spurgte, om de mente, at lærerstuderende var mest negative.

Lærerstuderendes Landskreds har i februar 2024 bedt studerende på tre professionshøjskoler om at skrive deres oplevelser af praktikken i den ny læreruddannelse ned på postkort og derefter lavet en grovsortering af budskaberne på postkortene. 

168 studerende har skrevet kommentarer på postkort.

Både negative og positive kommentarer

Et eksempel på en positiv kommentar på postkortene er: ”Jeg har kun oplevet gode ting i min praktik. Jeg føler, jeg bliver hørt (…) og de er gode til at inddrage os i de store beslutninger”. 

Et eksempel på negativ kommunikation er: ”Jeg oplevede dårlig kommunikation mellem praktikskole og campus”.

Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard påpegede, at der ikke nødvendigvis er stor forskel på de to budskaber.

”Man kan godt have god praktik, selv om man oplever, at der er dårlig kommunikation mellem praktikskolen og campus”, sagde hun.

Men Anneline Larsen holdt fast i, at man godt kan opdele kommentarerne på den måde.

Logistikken udfordrer

Mange af de negative tilbagemeldinger handler om logistik.

”I min første praktik oplevede jeg, at de blev overraskede over, at jeg kom

”Det handler om manglende viden, manglende tid, manglende kompetencer og mangel på fysiske faciliteter. Det handler om, hvordan de studerende kan føle, at de har en plads på skolen og kan føle ejerskab”, sagde Anneline Larsen og kom med eksempler fra postkortene.

”I min praktik oplevede jeg, en skole, der var fjendtlig overfor praktikanter. Der var faste pladser og højlydt kritik af praktikanter”, står der på et postkort.

”Jeg føler mig hjemme i praktikken og kan slet ikke vente til lærerlivet starter”, står der på et andet.

”I min første praktik oplevede jeg, at de blev overraskede over, at jeg kom”, lyder en kommentar.

Den udstrakte praktik kan være svær

Flest postkort peger på, at det kan være svært at være på skolen en eller to dage om ugen. 

"Udstrakt praktik er ikke optimalt, da man ikke når at danne relationer med eleverne", lyder det fra en. 

En anden skriver omvendt positivt: "Det fungerer enormt godt at have en dag om ugen, så man kan bruge empirien fra praktikken i undervisningen". 

Anneline Larsen mener, at praktiklærerne kan være med til at vise, at det giver mening også i det fremtidige lærerliv, at de studerende er på skolen en dag eller to om ugen. 

”Praktiklærere bruger begrebet ugens gæst. Det er ikke noget nyt begreb, det eksisterer i lærerverdenen. Man kan være lærer i et lille fag, hvor man kun er der en gang om ugen. Så på den måde er det jo noget, som kan afspejle den virkelighed, de studerende skal ud i. Jeg håber, det er et argument, I kan bruge i dialogen med de studerende”, sagde Anneline Larsen til praktiklærere og -koordinatorer.

Det siger de studerende om praktiklærerne

Når det kommer til praktiklærere er der også både negative og positive kommentarer. 

”Trygheden ved praktiklæreren har haft stor betydning for mit udbytte”, lyder en kommentar. ”Man skal være heldig at få en skole og en praktiklærer, der har prøvet det før. Det betyder altså, det er meget heldigt, om man får en god praktik”, lyder det fra en anden.

I den modsatte retning lyder en kommentar således: ”I min praktik oplevede jeg, at jeg manglede vejledning og forståelse for, hvad vi skulle have ud af praktikken”.

Ifølge de lærerstuderendes forperson er der mange studerende, der ikke oplever, at de gerne ville have lært mere af deres praktiklærer.

”Der er mange, som siger, at min praktiklærer virkelig var en dygtig lærer. Men når det kommer til vejledning og sparring om teori og praksis, så oplever de studerende ikke, at de kan blive udfordret”, sagde Anneline Larsen og understregede, at det er vigtigt, at praktiklærerne brænder for opgaven.

”Når man kan mærke, at praktiklæreren synes, det er en vigtig opgave at være praktiklærer, så er der langt større tålmodighed og overbærenhed med alt det, som ikke fungerer. Overbærenheden er ikke kun med det, som praktiklæreren ikke har styr på, men også det som skolen og campus burde have styr på”, lød det fra Anneline Larsen.

”Derfor er det en god ide at investere i relationen mellem praktiklærer og studerende”.

(Artiklen er rettet 9/4 2023 kl. 7:12. Tidligere var der procenter på opgørelsen af kommentarer. Efter henvendelse fra Lærerstuderendes Landskreds er procenterne taget ud, enkelte citater slettet og mellemrubrikker ændret. Opsamlingen på postkortene er en simpel rundspørge med metodiske bagsider og ikke en undersøgelse, understreger Lærerstuderendes Landskreds).