Lærere kan blive cand.mag'er i læring
Aalborg Universitet starter til september en ny kandidatudannelse, hvor professionsbachelorer fra lærerseminariene kan optages direkte. I løbet af to år kan de kalde sig cand.mag. i Læring og Forandringsprocesser.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Læring og kompetenceudvikling foregår både gennem uddannelse og i arbejdslivet, og i de senere år er der kommet mere og mere fokus på uddannelse og omstillingsparathed på individ- og organisationsniveau. Denne udvikling betyder, at der er et stigende behov for personer med kompetencer til at udvikle, støtte, lede og evaluere lære- og forandringsprocesser inden for uddannelsessystemet og i erhvervslivet", hedder det i universitetets præsentation af den nye uddannelse, hvor det er målet, at de studerende skal komme med vidt forskellige baggrunde. Det kan foruden professionsbachelorer fra lærer- eller pædagogseminarium være universitetsbachelorer i fag som pædagogik, psykologi, sociologi og samfundsvidenskab. Desuden kan lærere uddannet før bachelortitlen søge optagelse på baggrund af erhvervserfaring og efteruddannelse på diplomniveau.
Tværfagligheden i optagelsen svarer til tværfagligheden i uddannelsen. Studiet af læring og forandringsprocesser trækker på forskning og viden fra både det humanistiske, det samfundsvidenskabelige og det naturvidenskabelige område. På uddannelsens hjemmeside bekræfter underdirektør i Grundfos Management, Kim Hansen, direktør ved EUC Nord, A. Neil Jacobsen og vicedirektør på Aalborg Tekniske Skole, Kirsten Holmgaard, at uddannelsen har fokus på kompetencer, der er behov for i deres organisationer.
Aalborg Universitet har i øvrigt siden 2003 tilbudt en anden kandidatuddannelse, cand.it. i Organisatorisk Omstilling, som også optager professionsbachelorer direkte. Uddannelsen kvalificerer til at arbejde med e-learning og organisatoriske forandringsprocesser og foregår derfor naturligvis som fjernstudium på computer.