Den afgående minister har investeret tid i at sætte sig ind i, hvordan læreruddannelsen ser ud, så der ligger noget arbejdstid for den nye i at indhente det, siger de lærerstuderendes forperson.
Den afgående minister har investeret tid i at sætte sig ind i, hvordan læreruddannelsen ser ud, så der ligger noget arbejdstid for den nye i at indhente det, siger de lærerstuderendes forperson.

Lærerstuderende byder ny minister velkommen: Han kan se frem til stejl læringskurve

Til efteråret skal den nye minister og resten af Folketinget forholde sig til anbefalinger til en revideret læreruddannelse. Derfor kan Jesper Petersen som ny minister for læreruddannelsen forvente sig lidt af en ilddåb.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kl. 16.10: Artiklen er opdateret med kommentar fra formanden for Danmarks Lærerforenig

Ane Halsboe-Jørgensen (S) får ikke lov til at modtage de anbefalinger til en revision af læreruddannelsen, hun ellers selv har bedt om.

For i dag overgiver hun posten som uddannelses- og forskningsminister til Jesper Petersen for selv at overtage posten som kultur- og kirkeminister.

Dermed bliver det også Jesper Petersen, der kommer til at modtage udviklingsgruppens anbefalinger til oktober.

Forperson for de Lærerstuderendes Landskreds og medlem af udviklingsgruppen Caroline Holdflod Nørgaard forventer dog ikke, at ministerrokaden får betydning for arbejdet mod forbedringer af læreruddannelsen.

"Vi har været rigtigt glade for Ane Halsboe-Jørgensens store engagement i læreruddannelsen, men vi tror på, at når man sætter sådan et stort arbejde i gang med at få udviklet og revideret uddannelsen, så gør man det ikke bare som den enkelte minister, så gør man det som regering. Derfor håber og tror vi på, at læreruddannelsen vil stå højest på dagsordenen i overleveringen mellem de to ministre", siger hun.

Hjælper gerne med indføringen

Så du frygter ikke, at den nye minister kan gøre sig nogle andre tanker om læreruddannelse end den afgørende minister?

"Nej, det er vores klare indtryk, at læreruddannelsen er en klar prioritet for regeringen, og det er også noget, som statsministeren har nævnt ad flere omgange", siger Caroline Holdflod Nørgaard.

Hun understreger, at Lærerstuderendes Landskreds har syntes, at Ane Halsboe-Jørgensen har været meget vidende om læreruddannelsens udvikling og har investeret tid i at sætte sig ind i, hvordan læreruddannelsen ser ud.

"Så der ligger nok noget arbejdstid for den nye minister i at indhente noget af det. Og det vil vi glædeligt hjælpe ham med", siger hun.

Ny minister er opvokset tæt på en læreruddannelse

Caroline Holdflod Nørgaard peger desuden på, at Jesper Petersen formentlig har personlig erfaring med gevinsterne ved, at læreruddannelsen er placeret mange steder i landet, som er en af LL's mærkesager.

"Jesper Petersen er vokset op nær Haderslev, hvor vi har en af de ældste læreruddannelser i landet. Så vi ser noget positivt i, at vi får en minister, der har levende erfaring med, hvad det betyder for et lokalområde at have en læreruddannelse tæt på", siger hun.

Tilføjet kl. 16.10:

Lærerne ser også frem til samarbejde med ny minister

Lærerne ser også frem til samarbejde med ny minister

Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen, der også sidder med i udviklingsgruppen, frygter heller ikke, at udskiftningen på ministerposten får konsekvenser for arbejdet med at styrke læreruddannelsen.

"Jeg har et rigtigt godt indtryk af Jesper Petersen, og jeg glæder mig til samarbejdet med ham. Jeg tror, at han vil fortsætte den positive samarbejdslinje, vi også kender fra Ane Halsboe-Jørgensen, og det er vigtigt for arbejdet med at lave ændringer af læreruddannelsen", siger han.

Lærernes formand fortæller, at han desuden forventer, at Jesper Petersen som ny uddannelsesminister vil støtte op om at få udviklet en større handleplan, der skal sikre flere lærere i folkeskolen.

"Vi står overfor en vigtig fælles opgave i forhold til at få lavet en samlet handleplan for at få flere til at søge og gennemføre læreruddannelsen. Sådan en plan skal også forholde sig til, hvordan vi får de færdiguddannede til at vælge at arbejde i folkeskolen, og at de også bliver i folkeskolen. Det er jeg sikker på, at den nye minister også er optaget af", siger Gordon Ørskov Madsen.

Udover Lærerstuderendes Landskreds og Danmarks Lærerforening består udviklingsgruppen af repræsentanter for KL og Danske Professionshøjskoler.  

Powered by Labrador CMS