Anmeldelse

Livsfilosofi og etik 1 og 2

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdet med livsfilosofi griber fat i spørgsmål om, hvad det vil sige at være menneske, og i spørgsmål om mening, godt og ondt, lykke og lidelse. Kort sagt om de centrale spørgsmål vedrørende menneskelivet og altså spørgsmål, som hele tiden er genstand for samtale, eftertanke og udfordring.

I de to første af Kirsten Andersen og Søren Hahns bøger om livsfilosofi og etik, tages der fat i en række livsfilosofiske spørgsmål vedrørende meningen med det hele, det gode liv, lykke, krig og lidelse, samt livskvalitet. Spørgsmål, der nok kan få halen til at ryge mellem benene på flere, men spørgsmål, som alle elever skal være med til at fomulere og drøfte med deres lærere og andre voksne.

Der er virkelig gode intentioner i bøgerne, og de realiseres også i de fleste afsnit. Forfatternes tekst fremstår som forklarende, diskuterende og henvender sig direkte til læseren. Nogle gange virker det lidt bombastisk, men fordelen er klar - der tales om følelser og oplevelser, og der opfordres til engagement og stillingtagen.

Undervejs citeres store tænkere og digtere, dog ofte lidt for kort og ofte også lidt udnyttet. Nogle få steder bringes længere citater, hvilket er vældig klargørende.

Bøgerne stiller krav om deltagelse, og også krav om tålmod i forhold til svære begreber. Men for elever og lærere i de store klasser gives der en række oplæg - ikke om hvad som helst, men om tilværelsesspørgsmål, der vedrører os alle.