"Jeg ville være rigtig glad, hvis vi kunne få LMS til at tage en stor og veldefineret stor del af opgaven med at få mere musik ind i folkeskolen hos de københavnske børn", siger Maria Frej, medlem af Københavns Borgerrepræsentation for SF

København: SF ønsker mere musik i skolen

I København vil SF have mere musik i folkeskolen til gavn for ressourcesvage elever. Forvaltningen skal nu se på mulighederne for at inddrage Levende Musik i Skolen til at supplere musikundervisningen.

Publiceret

Levende Musik i Skolen

Levende Musik i Skolen har af StatensKunstfond fået til opgave at varetage de nationaleskolekoncertaktiviteter, dels ved egne aktiviteter og dels somkoordinator for andre statsstøttede skolekoncertaktiviteter.Koncerterne har til formål at fremme musiklivet og give børn ogunge adgang til levende musikalske kvalitetsoplevelser indenforrammen af skolen, og forudsættes af Statens Kunstfond udbredt tilalle danske grundskoleelever senest i 2021

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I torsdags blev det besluttet i Københavns Borgerrepræsentation, at et forslag om mere musik i folkeskolen går videre til årets budgetforhandlinger til september. SF ønsker at Levende Musik i Skolen (LMS) skal spille en central rolle i at levere supplerende musiktilbud til de københavnske skoleelever. Medlem af kultur - og fritidsudvalget, Maria Frej (SF), håber og tror på, at der kan være politisk opbakning til forslaget. Folkeskolen.dk har talt med hende.

Coronarestriktioner: Sådan må du synge i skolen

Hvad er problemet med musiktilbuddene i skolen, som de er nu?

"Der er så få tilbud i København til børn om musik. Vi har også en vigtig dagsorden omkring, at det ikke kun er dem, som i forvejen er interesserede i musik eller kun er dem med økonomisk overskud, som har mulighed for for eksempel at sende deres børn på en musikskole. Derfor er det med SF's øjne rigtig fint, hvis vi kom igennem med det via folkeskolen, for så rammer vi alle børn. Det er vigtigt, at det bliver et supplerende tilbud, og det ikke overtager den eksisterende musikundervisning. Vi synes musiklærerne gør det rigtig godt i forvejen, men vi vil gerne styrke det musiske yderligere".

Hvad vil I gerne gøre konkret?

"Det kunne være alle mulige ting, hvor vi administrerer at københavnske aktører byder ind med, hvad de gerne vil levere til folkeskolen. Det kan være alt fra et spillested, som gerne vil lave et forløb eller musikere. Det kan være alt fra undervisningsforløb, hvor børnene lærer at spille et instrument, eller at børnene får en koncert. Det som vi nu har sat frem som forslag er, at vi gerne vil have at LMS byder ind og er med som aktør på sådan en ordning. Det gør de allerede i halvdelen af landets kommuner, men ikke i København endnu. Vi vil gerne have et endnu mere formaliseret samarbejde med dem, og det får vi nu undersøgt i forvaltningen, om kan lade sig gøre. LMS er meget interesseret i sådan et samarbejde. I nogle kommuner findes der ikke så mange andre aktører end LMS, men det gør der jo i København. Derfor kan de ikke være den eneste aktør, men de kan nok være en central aktør".

Guldborgsund-elever komponerer musik på Ableton Live

 

Hvad er succeskriteriet for musik på skolerne i København?

"Jeg ville være rigtig glad, hvis vi kunne få LMS til at tage en stor og veldefineret stor del af opgaven med at få mere musik ind i folkeskolen hos de københavnske børn. På nuværende tidspunkt er det cirka hver tredje årgang som kan få et eller andet tilbud. Det kan være alt fra en skolekoncert på en time eller et helt forløb på 12 uger. Vi i SF drømmer om, at vi giver et betydeligt større tilbud end det. Det kunne for eksempel være en eller to årgange mere, som vi kan give et tilbud". 

Hvad er SF's drømmescenarie for musik på københavnske skoler?

"Det der kunne være drømmen, at det om nogle år faktisk er alle årgange, som får et musiktilbud i folkeskolen. Vi ved godt, at man måske ikke kan få lange forløb på alle årgange, men en kort koncert eller et besøg til hver årgang kunne også gøre det for os. Det ville være dejligt, at man som skoleelev faktisk vil få et supplerende musiktilbud på alle årgange af en eller anden slags, og det tror jeg, at LMS-modellen kan hjælpe med til".