Eleverne kan tegne og skrive i jamboard og læreren kan sætte en sticky note
Eleverne kan tegne og skrive i jamboard og læreren kan sætte en sticky note

Jamboards kan understøtte virtuel undervisning i matematik

I det virtuelle undervisningsrum kan det være en udfordring at arbejde med undersøgende matematik, men en adjunkt og en matematikvejleder fortæller her om brugen af Google-værktøjet jamboard – et Google-værktøj – som de har stor glæde af i undervisningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I den virtuelle undervisning er det ofte irriterende, at man ikke 'kan se eleverne over skulderen'. Man kan ikke se deres noter og dermed finde ud af, hvor de er i processen", siger Line Maj Møller, der er lærer og matematikvejleder på to skoler i Nakskov - Byskolen og Stormarkskolen. Desuden er hun blogger på det faglige netværk folkeskolen.dk/matematik.

At man ikke kan følge elevernes proces så godt virtuelt, giver udfordringer i undersøgende arbejde. Men hun er blevet gjort opmærksom på Google-værktøjet Jamboard, der ifølge hende giver netop denne mulighed.

"Jamboard fungerer som et whiteboard. Alle deltagere kan skrive på det, og det betyder, at jeg kan give en lille ros til noget arbejde, et klap på skulderen eller stille et spørgsmål til gruppen. Det foregår helt uformelt, jeg kan sende mail med links eller sætte en lille "sticky note" til eleverne med en ny opgave specielt til denne gruppe, fordi jeg kan se på deres skitser og arbejde med opgaven, hvor de befinder sig i processen", siger Line Maj Møller.

Samme fornemmelse giver Line Maj Møller udtryk for i arbejdet med udskolingseleverne.

"De oplever, at de arbejder næsten som de ville gøre, hvis de sad i klassen. Jeg tænker, at der er god brug for værktøjer som dette, for den virtuelle undervisning kommer nok til at fortsætte mere end tidligere, og det kunne betyde, at undersøgende matematik kunne have dårlige vilkår, og at Matematikprofessor bare har kronede dage. Men det her er et oplæg til noget andet end bare at regne opgaver, og det er en god kommunikationsform. Jeg bruger det i udskolingen, men jeg har også sendt det videre til mine kolleger, og de bruger jamboards på mellemtrinnet. Man kan skrive dagens plan, beskeder og tegne skitser i opgaverne - ligesom på en elektronisk tavle", siger Line Maj Møller.

Powered by Labrador CMS