Anmeldelse

Det magiske vendepunkt

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle ved, hvor meget en lærer kan påvirke en situation, og hvordan sladder kan forandre et livsforløb. Nu er der kommet en bog af amerikansk oprindelse, der forklarer fænomener som forbrugermagt, nedgang i kriminalitet, modeluner som eksempler på vellykket social manipulation.

Også pædagogik og mobning kan godt falde ind under denne kategori.

»Det magiske vendepunkt« som både er bogens titel og bogens centrale begreb er det øjeblik, hvorfra en idé, en trend, et produkt eller et adfærdsmønster begynder at sprede sig med eksplosiv hast. Forfatteren gennemgår en lang række eksempler på vendepunktsepidemier og sammenfatter forskning inden for epidemiologi, psykologi, sociologi og økonomi i en tankevækkende og elegant præsentation af helt nye teorier om kunsten at manipulere. Bogens pointe er, at det langtfra er tilfældigheder, der afgør, hvilke sociale og kulturelle impulser der overlever i kampen om vores opmærksomhed. Forfatteren demonstrerer, hvordan sociale epidemier med en gennemtænkt indfaldsvinkel på det helt rigtige tidspunkt kan startes, kontrolleres og føre til store forandringer. Som menneske er vi »sociale aber«, som er styret af vore omgivelser i forhold til ny information og hinanden. Det er en ret pudsig og underholdende bog, som på dansk har fået et forord af reklamemanden Jacob Ludvigsen. Som lærer i folkeskolen er det tankevækkende, hvordan vi hele tiden reagerer på såvel små som store ting, vi hører fra vor omgangskreds, og hvor afgørende vort liv kan ændres af, hvor stort eller hvor småt vort sociale netværk er.