H&D-Stafet: Mød Mitte, som hele tiden sætter sig ind i nye teknikker

Sidste måned sendte Rasmus Ricki Christensen H&D-stafetten videre til Mitte Egehave Goufflé, ”som er god til at få andre teknologier ind uden at glemme håndværket, og er særligt dygtig med de bløde materialer”.

Publiceret Senest opdateret

Mitte Egehave Goufflé er 37 år og uddannet i 2010 med matematik, samfundsfag, idræt og engelsk. Egentlig var hun allermest til de kreative fag, men på Frederiksberg Seminarium hed det sig, at man ikke skulle vælge håndværksfagene, for så var det for svært at få job.

Stafet fra H&D-nyhedsbrevet

Denne artikel stammer fra det månedlige nyhedsbrev til håndværk og designlærere.

Vi har valgt at lægge den online, men resten af nyhedsbrevet skal du tilmelde dig for at få - se den grønne boks.

Mød flere h&d-lærere fra stafetten:

Multihåndværkeren Shamirra Aisinger

Kajakbyggeren Claus Eriksen

Diodemesteren Rasmus Ricki Christensen

Katja, som har arbejdet med skrot

”På Frederiksberg Seminarium, hvor jeg gik, fik vi at vide, at hvis man valgte for mange af dem, så kunne man ikke få job. Det fik mig til at panikke, og det var fjollet, for det er jo det, jeg er bedst til”.

Men efter seks år, hvor hun underviste i sine linjefag og i håndværk og design sammen med en erfaren lærer, tog hun chancen og søgte en stilling som h&d-lærer på Tjørnegårdsskolen for seks år siden.

”Jeg havde en masse projekter med, som jeg havde lavet i undervisningen og hjemme. Jeg kommer af en håndværkerfamilie, hvor min morfar var smed og min mormor lavede skulpturer af hans smederester. Jeg har altid bygget med min far, og min farmor lavede de vildeste kager, så det gjorde jeg også – lang tid før det blev på mode med bagedysten. Og nåja, så arbejdede jeg i fritiden som blomsterbinder fra jeg var 15 ti 25 – et år på fuld tid”.

Der fik hun linjefaget på et år med dygtige underviser, selv om det var lidt for meget selvstudie.

”Det var meget komprimeret og meget online. Det var fint nok, og det var to superfine undervisere, når ejg mødte dem, men der var for meget, man selv skulle læse og for lidt tid til at gå i dybden”.

Hvad optager dig mest i dit arbejde lige nu?

Eksamen fylder meget, for det er første gang for mig overhovedet. Det har helt sikkert ændret på min undervisning, og jeg synes, det tager fokus fra den kreative proces.

Jeg underviser alle hold fra 3.-8. klasse, så jeg har lagt en rød tråd for at være sikker på, at de når igennem det, de skal. Men jeg kan godt få følelsen af, at vi bare skal videre, fordi vi skal nå det hele.

Samtidig synes jeg, at det er så bredt, for du kan lave alt i håndværk og design. Det betyder jo noget, hvis censor og jeg har vidt forskellige ideer om, hvad de skal kunne.

Hvis der ikke var eksamen, ville jeg lade dem prøve alt muligt. Nu begrænser jeg mig for at være sikker på, at de virkelig kan de ting, vi har været igennem, når de skal op til prøven.

Hvilket projekt har du lavet med eleverne, som du er mest stolt af?

Der er så mange ting at nævne. Man kan se dem på min Instagramprofil, hvor jeg deler inspiration til andre lærere. Vi har lige haft en lokal, bæredygtig iværksætter ude og lave workshop for 7. klasse om recycling. Jeg prøver at give mine valghold noget forskelligt. Hnu var der i tre timer og talte om bæredygtighed og cirkulær økonomi. Er læder fx bæredygtigt eller ej. Det blev nogle virkeligt gode snakke, og hun var overrasket over, hvor megakreative eleverne var.

Vi er også i gang med diodelamper, som Rasmus Christensen har lært mig. De har jeg blandet håndværk og teknologien , så den ene af acrylpladerne har de designet i ink skape og den anden har de graveret i hånden. Det sætter dem også på prøve, fordi den lasercuttede kommer ud helt perfekt, mens den der er graveret i hånden har små skønhedsfejl. Jeg arbejder rigtigt meget med nogle af dem i forhold til deres selvtillid, for nogle af dem er meget perfektionistiske og det påvirker deres selvværd.

Og for nyligt lavede vi Pinewood Derby. Det var virkelig sjovt. 4. og 5. årgang lavede træbiler, 7. klasse lavede rampen.

Så afholdt vi en lille race-dag, hvor de konkurrerede i hastighed og fire på stribe over målstregen og design. Det gav både en masse håndværksmæssigt og designmæssigt på form og udsmykning, og en masse arbejdsglæde, fordi 7. syntes det var fedt at lave noget til 4. og 4. og 5.nød at lave bilerne.

Hvad ville du købe til dit lokale, hvis du fik 30.000 kr?

Jeg er en heldig lærer, som har de fleste ting, for jeg får lov at købe noget nyt hvert år.

Så jeg ville bruge dem på flere lækre materialer. Andre træsorter end fyr og mere til at arbejde med læder og metal.

Hvad er det fedeste håndværk, du har stående hjemme?

Jeg kan lidt af det hele, har bygget terrasse og seng og alt muligt. Men jeg er allerbedst til de bløde materialer.

Jeg syer og strikker rigtigt meget, så jeg har mange fine strikkede bluser. Den her er jeg lige ved at være færdig med.

Hvem vil du sende stafetten videre til og hvorfor?

Jeg vil sende den videre til Katja Haabo. Jeg har mødt hende på en række af de mange kurser, jeg tager på hele tiden. Hun er dygtig og ivrig efter at lære nye ting, interesseret i faget og har god energi.