Anmeldelse

Alles Konfetti / Tierwelten / Krimirätsel

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tema - Der Sprung - "Alles Konfetti" og det tilhørende materiale "Tierwelten" og "Krimirätsel" er et materiale til begynderundervisningen i tysk.

Ideen med bøgerne er, at eleverne skal læse nogle små tekster og løse opgaver til. Der er ordlister til teksterne, men eleverne må også bruge en ordbog for at kunne klare alle teksterne.

Evaluering og refleksion over egen læring er et gennemgående pædagogisk princip i materialet, så det er relevant for eleverne at svare på spørgsmål som: "Hvad har du lært? - Hvad kan du nu, som du ikke kunne tidligere?" - "Hvad har du brug for at øve dig på?" Set fra en sprogdidaktisk synsvinkel er denne evaluering utrolig brugbar, fordi eleverne hele tiden kan følge med i deres egen udvikling i forhold til fremmedsprogstilegnelsen.

Teksterne og opgaverne bygger på det kommunikative princip i sprogundervisningen. Der er et lille tekststykke til hvert afsnit og tilhørende opgaver, som eleverne kan tale sammen om. Opgaverne er dog så bundne, at eleverne ikke falder i den fælde, at de har lyst til at sige en hel masse på tysk, men mangler gloserne, og dermed oplever undervisningssituationen som uoverskuelig. Opgaverne har netop en struktur, som gør, at eleverne får de gloser, de skal bruge for at tale videre. Dertil kommer, at der er nogle meget fine og brugbare illustrationer til materialet.

I "Tierwelten" og "Krimirätsel" skal eleverne forberede et foredrag ud fra et eller flere afsnit i bogen eller læse krimigåder og selv løse dem.

Materialet fremstår som et godt og solidt hele, og tysklæreren behøver ikke være bange for, om der er opgaver og tekster nok til undervisningen, for det er der. Jeg vil derfor anbefale det som et godt grundmateriale til sprogundervisningen.