Anmeldelse

Politikens bog om opdagelsesrejser / De store rejser

70 af menneskehedens mest fantasifulde rejser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er man til opdagelsesrejser, udkom der i 2006 to meget flotte bøger, som hver især beskriver menneskets udforskning af ukendte steder - helt fra de første mennesker, som man med stor sandsynlighed kan lokalisere til det indre Afrika, og disse menneskers vandringer ud over hele kloden og frem til nutiden.

Begge bøger inddeles i en række overordnede afsnit, i bogen fra Politiken eksempelvis "Søvejen til Indien", "Den nye verden", "Australien" og i bogen fra Gyldendal "Renæssancen", "Det 17. og 18. århundrede". Denne inddeling er med til, at de med fordel kan bruges som opslagsbøger.

Bøgerne indledes med de første menneskers vandringer ud over kloden for at blive til det, vi senere kalder for den "den oprindelige befolkning", og fortsætter med europæernes ekspansion frem mod etableringen af den verden, vi nu kender, ofte i konflikt med de oprindelige beboere, således at flere steder, eksempelvis Australien, Sydamerika og Nordamerika, nu er præget af europæiske efterkommere. Afslutningsvis når bøgernes tema op til nutiden med opdagelsesrejser til de koldeste steder på jorden i både syd og nord. "De store rejser" går lidt videre og inddrager de første flyvninger, bestigningen af de højeste bjerge og det første menneske på månen og fremtidens mulige rejser til andre planeter. I "Politikens bog om opdagelsesrejser" er det udforskningen af de store havdybder, som står tilbage som "det store ukendte" til fremtidens udforskning.

Alt i alt er der tale om to meget flotte, informative bøger. Dog er det vigtigt at bemærke, at ingen af bøgerne er skrevet til skoleelever, som nok også for de flestes vedkommende vil finde dem for omfangsrige. Historielæreren kan dog med stor fordel og glæde læse dem, både i egen interesse og med henblik på at kunne udvælge dele fra disse i forbindelse med forberedelsen og tilrettelæggelsen af undervisningsforløb med fokus på menneskets udforskning og søgen efter fremmede og ukendte steder.