Bliv bedre til at vælge uddannelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Juelsminde Skole og Rødkilde Gymnasium vil gøre eleverne i 10. klasse endnu mere parate til gymnasietiden. Derfor udvider de fra næste skoleår brobygningen til at strække sig over et halvt år, hvor eleverne får en fast ugentlig undervisningsdag på gymnasiet. Skoleleder på Juelsminde Skole Karsten Damgaard håber, linjen kan klæde eleverne endnu bedre på til at vælge ungdomsuddannelse.

Hvorfor laver i brobygningen om?

»Fordi den ny linje kan give eleverne en større faglighed, som sigter direkte mod den gymnasiale ungdomsuddannelse. På den nye brobygningslinje får eleverne et reelt billede af, hvordan det er at gå på gymnasiet, for med en fast ugentlig skoledag derhenne bliver de en integreret del i stedet for at være besøgende. De får en fast lærerstab og et indhold i undervisningen, der er sammenhængende med læseplanerne de to steder«.

Får lærerne også noget ud af det?

»Vi vil forsøge at oprette faglige netværk mellem gymnasie- og folkeskolelærerne, så de sammen kan snakke om, hvordan de forbereder eleverne til gymnasiet, og hvad gymnasielærerne med fordel kan tage fat på - dels for at tilgodese de ting, eleverne skal igennem i folkeskolepensummet, dels for at se på, hvordan undervisningen bliver gjort gymnasieforberedende. Vi skal lære at forstå hinanden bedre og få øje på de steder, hvor vi kan hjælpe hinanden«.

Hvilke kanter skal slibes i forhold til selve overgangen?

»De unge skal have et mere realistisk billede af, hvad der skal laves på et gymnasium. Alt fra lektier til faglige og personlige krav. De skal simpelthen have afstemt deres forventninger«.

cde@dlf.org