NetOpNu

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hit IT

Allerede i begyndelsen af 80'erne forudsagde man, at fremtidens samfund skulle kommunikere med elektroniske dokumenter. Som følge af det ville papirforbruget falde betydeligt. Man talte om det papirløse samfund med forbedret informationstilgang og besparelser på både økonomi og miljø. Så langt er vi ikke nået - endnu. Faktisk bruger vi i Danmark cirka 30 procent mere papir, end vi gjorde, før computeren fik sit gennembrud. Den elektroniske kommunikation påvirker altså ikke vores lyst til at have dokumentet 'på tryk'. Den udvikling kan man også følge i aviser, blade og tidsskrifter, der alle trykker stadigt mere om elektronisk kommunikation.

I forbindelse med informationsteknologi (IT) og undervisning udgives der en del blade/tidsskrifter. Bladet 'Nyt om data i utbildningen' bygger på et nordisk samarbejde og behandler pædagogiske problemstillinger i forbindelse med IT i undervisningen. 'Nyt om data i utbildningen' beskriver ofte nordiske udviklingsprojekter, lokale forsøg med specifikke metoder og generelle kommunikationsteknikker. Dette blad er et godt eksempel på, hvordan lande handler og prioriterer forskelligt, også selv om de er naboer. Alle folkeskoler får tilsendt et-to eksemplarer af 'Nyt om data i utbildningen' gratis. Besøg bladet på http://www.tic.dk/projekt/idun/nyttom.htm

Bladet 'HIT' udgives af Hjælpemiddelinstituttet, det handler blandt andet om 'teknologi til undervisning og kommunikation'. I 'HIT' finder man nyttige informationer om computerbaserede produkter til rehabilitering, alternativ kommunikation og specialundervisning. På grund af den brede gennemgang af multimedieværktøjer og undervisningsprogrammer henvender bladet sig også til den almindelige lærer. Det har ikke været muligt at finde hele bladet på Internettet, men du får et indtryk på http://www.hmi.dk/index-tks.html

Er du interesseret i at abonnere på bladet, kan man e-maile til hit@hmi.dk

Der findes mange flere blade om IT og undervisning. Mikro Værkstedet udgiver en spændende avis med multimedieanmeldelser.

UNI-C's 'Sektornet kommUNI-Cation' er spækket med oplysninger om sektornettets status og service. Og så er der selvfølgelig Jyllands-Postens tillæg 'Digitalt', Politikens 'Computer' og Berlingskes 'www-Berlingske', der alle dækker IT og undervisning ganske glimrende.

Internationalt havår

Hvilken madding skal du bruge for at fange elevernes interesse for havet?

Året 1998 er af FN udnævnt til internationalt havår. Det kan man ikke mærke på miljødebatten, der i stor udstrækning koncentrerer sig om miljøet på landjorden. Derfor har Nordisk Ministerråds koordineringsgruppe for miljøundervisning etableret et samarbejde imellem otte nordiske lande. Målet er at sætte fokus på havmiljøet.

Det enestående ved dette initiativ er, at IT har været det centrale redskab i denne samarbejdsproces. Lærere og elever har igennem www og e-mail inspireret, kommunikeret og udvekslet oplysninger. Lige nu fremvises projekterne på en konference i Oslo, se mere på http://www.ocean98.dk/ eller http://www.nordenshav.org/ Disse sider bugner af undervisningslinks til klassearbejde om havet.

Substans frem for megabites

I sidste uge afholdte CTU (Center for Teknologistøttet Uddannelse) en konference om informations- og kommunikationsteknologi (IKT) og mulighederne i uddannelsessektoren. Her talte Ivan Sørensen fra Undervisningsministeriet på vegne af ministeren om, hvorledes den danske lærerstand trænger til et kompetenceløft i brugen af IKT. Han advarede i samme stund om ikke at opfatte IKT som et mantra. Det handler i stedet om at tage udgangspunkt i det fagdidaktiske. På den baggrund kan det undre, at man til stadighed fokuserer på lærernes grundlæggende IKT-færdigheder, det vil sige læren om, at cd-rom-drevet ikke er en kaffeholder, at tekstbehandling er revolutionerende med videre. Hvor er substansen? Hvor er metodeudviklingen? Og hvor er visionerne? Den amerikanske Lego-professor Seymour Papert (prøv at læse hans bog 'The childrens machine' fra 1993), der optrådte på den nyligt overståede Global Learning-konference, spurgte meget rammende: 'Hvad nytter det at lære elever om teknologi, hvis der ikke var en vision om, hvad den skal bruges til?' I en tid, hvor vi alle har travlt med at hoppe på det IT-tog, der efter sigende kører til morgendagens informationssamfund, ja, så kan det være let at glemme indholdet og substansen. En positiv udmelding fra Ivan Sørensen var, at man er ved at forberede et pædagogisk pc-kørekort til lærerne. Man kan kun håbe, at det vil skubbe debatten fra at handle om banale IKT-færdigheder til at handle om, hvordan vi bruger IKT konstruktivt i undervisningen. Undervisningsministeriet har begået en fin handlingsplan om IKT i undervisningen (http://www.uvm.dk/pub/1998/inform/ ). Handlingsplanen er et udmærket udgangspunkt for at diskutere substans frem for tekniske spidsfindigheder.

Denne uges NETopNU er redigeret af Jimmi Hansen og Christian Ravn