En feminin skole

Kvindeligt Arbejderforbund vil have en rund skole, hvor man både lærer og lever

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis man vil have gjort et ordentligt arbejde i skolen, må man sikre, at de, der skal gøre det, får ordentlige vilkår. Det lyder som simpel logik, og det er det da også for Kvindeligt Arbejderforbund i Danmark, KAD. Derfor er en forbedring af lærernes arbejdsvilkår og lønforhold et af forbundets bud på, hvad der skal ske med skolen i de kommende år.

- Vi vil gerne kunne stille krav til skolen og til lærerne, siger KAD's næstformand Jane Korczak. For at kunne gøre det må vi sørge for fornuftige arbejdsbetingelser. Derfor skal der tilføres flere ressourcer, og nogle af dem skal gå til at give lærerne en bedre løn. Det kan måske være med til at sikre en bredere rekruttering til læreruddannelserne, hvilket også står på dagsordenen.

KAD har gennem flere år beskæftiget sig med børnefamiliers vilkår. Det var anledningen til, at forbundet for et stykke tid siden begyndte at kigge på situationen i folkeskolen, og det er anledningen til, at pjecen 'Skolen - et lærested' bliver udgivet i denne uge.

- Det er sundt for alle, hvis også de ufaglærte kommer til orde på så vigtigt et område. Hvis vi vil forbedre vilkårene i vores samfund, skal folkeskolen i fokus, siger Jane Korczak.

Store cirkler

KAD's syn på skolen kan kaldes rundt. I hvert fald bevæger forbundet sig i store cirkler, der når ud omkring både mobning i skolegården, læreres teamarbejde, informationsteknologi, integration af flygtninge og indvandrere, genindførelse af morgensang og meget mere.

Alt sammen placeres det i en sammenhæng, der sætter skole-hjemsamarbejde og et humanistisk syn på eleverne i centrum.

- Hvis man sammenligner vores udspil med det, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kom med for nylig, kan man sige, at vores er feminint, hvor DA's er maskulint. Arbejdsgiverforeningen er orienteret mod produktet, at skolen skal uddanne børnene, så de kan fungere som målrettede arbejdsbier. Vi vil både have, at de lærer noget, og have, at de har det godt i skolen. Det sociale og det faglige skal kombineres, siger næstformanden.

Skole-hjemsamarbejde hører til en af mærkesagerne. Lærerne skal på besøg i hjemmet i barnets første skoleår, så hun bliver mere opmærksom på, hvordan forholdene er, og forældrene skal måske besøge læreren hjemme.

I skolen skal læreren være lydhør over for forældrene, der ved mere om deres børn og om familiens situation. De skal så til gengæld respektere lærerens faglighed og lade være med at blande sig i, hvordan undervisningen konkret tilrettelægges. Forældre bør huske, at deres viden om skolen bygger på, hvordan deres egen skolegang var. Altså mange år gammel viden.

En af fællesnævnerne i skolen er tolerance og fokus på sociale relationer, mener KAD. Grunduddannelsen er i det store hele, som den skal være, men folkeskoleloven mangler noget om fællesskab. I deres iver for at skabe stærke individer har lovgiverne glemt at arbejde med forståelse for, at der findes andre ting i livet, som gør, at man bliver et helt menneske.

KAD vil have, at børnene ikke bliver socialiseret til en ødelæggende junglelov. Mobning kan betyde starten på et liv i 'restgruppen', og at værdifulde talenter aldrig bliver udfoldet.

Et af de mere specielle redskaber, som kan bruges til at skabe fællesskab, er genindførelse af morgensang. På det punkt har forfatterne til pjecen dog haft meget forskellige synspunkter.

- 24 medlemmer har deltaget i udformningen af pjecen om folkeskolen. Det siger sig selv, at vi ikke har kunnet være enige om alt. Vi er alle mødre, og vi har mange fælles oplevelser med skolen, men selvfølgelig er der også forskelle, siger Jane Korczak.

Nye fag skal ind

Et par nye fag står på dagsordenen.

Faget kultur kan samle formning, sang, musik og elementer fra religion, historie, dansk og filosofi. På den måde kan man tage bedre fat på moralbegreber, samfundsudvikling og demokrati.

Faget miljø kan passende indeholde den viden om arbejdsmiljø, som de ældste elever har brug for at have i deres fritid og i deres voksenliv, og i samtlige fag bør der være mere fysisk udfoldelse. Det er vigtigt for arbejdsmiljøet i skolen og for de mange drenge, der har svært ved at sidde stille i timerne.

KAD har ikke noget imod, at en del af dialogen foregår gennem medierne. Men det er nok så vigtigt at få fagfolkene i børnenes skolegang og fritid - lærere og pædagoger - i tale.

- Folkeskolens formål rummer for mig at se fantastiske muligheder for at udvikle børn. Målet skal være at sikre ligeværd for alle børn og unge, så de får den rette og den bedste start på et langt voksenliv, siger Jane Korczak.

Jan Kaare er freelancejournalist