Sæt kryds ved folkeskolen

Det er ikke lige meget, hvem der sidder i byrådssalen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Op til kommunalvalget på tirsdag blev folkeskolen udråbt som en af de varme emner i valgkampen. Så udskrev Nyrup valg, og lige siden har det landspolitiske skygget for kommunalvalget, som absolut ikke fortjener at blive sat til side. Alle taler udlændingepolitik i disse dage, og alle andre vigtige emner, derunder folkeskolen, lider i stilhed.

Og dog - alligevel hørte jeg i Radioavisen 4. november, at flere kommunalpolitikere havde udtalt, at lærerne gik til for mange møder med hinanden og ikke underviste nok. Sagt på en anden måde var de af den overbevisning, at vi lærere snakker for meget og laver for lidt.

Anni Herfort blev i den forbindelse interviewet, og ud over at tilbagevise disse kommunalpolitikeres misvisende og urigtige udtalelser foreslog hun, at de burde komme på et folkeskolekursus, så deres viden om og forståelse for folkeskolens opgaver og vilkår kunne blive opgraderet.

Det er ikke svært at være uenig med Anni Herfort i hendes ovenstående betragtninger, når man er lærer. Med lærerbriller virker det ofte, som om kommunalpolitikerne ikke kender ret meget til, hvordan folkeskolen fungerer i det daglige, og hvordan folkeskoleloven og lærernes arbejdstid er skruet sammen.

Det føles nogle gange, som om politikerne tænker tilbage på, hvordan det var, da de selv gik i skole, og dermed tager deres beslutninger på folkeskoleområdet ud fra det.

Spørgsmålet er bare, om et kursus, som Anni Herfort foreslår, er nok til, at forståelsen blandt kommunalpolitikerne for folkeskolen og lærernes opgaver og arbejde bliver højnet i nævneværdig grad. Jeg må sige, at jeg tvivler.

Op til kommunalvalget er BUPL og PMF (Pædagogisk Medhjælper Forbund) gået sammen om en kampagne med overskriften 'Tid til dit barn'. I den opfordrer de direkte vælgerne til at stemme på de kandidater, som vil kæmpe for bedre vilkår til børnene (og dermed pædagogerne/medhjælperne) i vuggestuerne og børnehaverne. En klar manifestation af, at det ikke er lige meget, hvem der sidder i byrådssalen.

En sådan kampagne savner jeg fra DLF. Uden at gå på kompromis med vores fornuftige vedtægt om, at vi som fagforening er partipolitisk uafhængig, burde foreningen i klare vendinger have opfordret vælgerne til at stemme på de unavngivne kandidater, som har folkeskolen som den vigtigste mærkesag. For det er ikke lige meget, hvem der sidder i byrådssalen.

Der er simpelthen brug for kommunalpolitikere, som kender folkeskolen indefra enten som lærere eller som skolebestyrelsesmedlemmer. Mennesker, som vil sætte folkeskolen højere op på den kommunalpolitiske dagsorden.

At der er brug for større fokus på folkeskolen, ved vi alle, som har berøring med den. Lad mig blot nævne et par eksempler på, hvor den er gal:

- Klassekvotienterne er mange steder for høje.

- Bøgerne er forældede og lasede.

- Lærernes efter- og videreuddannelsesmuligheder er for små.

- Personalepolitikken er ikke altid værd at skrive hjem om.

Og jeg kunne blive ved med at nævne områder i skolen, hvor der er brug for en kærlig hånd og nogle bestemte meninger og holdninger.

Derfor vil jeg her opfordre jer alle til at tænke på folkeskolen og dens fremtid, når I skal sætte jeres kryds. Sæt krydset ud for en kandidat, som har fødderne solidt plantet i folkeskolen.

Det er som bekendt vores fælles arbejdsplads, det gælder.

Med håbet om et godt valg til alle.

Martin Empacher, lærer på Egegård Skole og kommunalbestyrelseskandidat i Lyngby-Taarbæk

Powered by Labrador CMS