Store problemer med skolestart i Århus

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Over 40 procent af de tosprogede begynder i modtagelsesbørnehaveklasse

I Århus Kommune kan fire ud af ti tosprogede børn født i Danmark ikke tilstrækkelig dansk til at begynde i en normal børnehaveklasse, viser en ny undersøgelse fra Århus kommunale Skolevæsen. Derfor startede over 40 procent af de danskfødte tosprogede børn i sommer i en modtagelsesbørnehaveklasse, hvor der højst går 12 elever i hver klasse.

Undersøgelsen konkluderer, at det største problem for de tosprogede sandsynligvis er, at de typisk kommer fra børnehaver med et stort antal tosprogede børn. Det betyder, at de ikke har jævnaldrende sproglige rollemodeller og derfor ikke udvikler dansk på et niveau, som gør dem egnede til at begynde i en normalklasse.

Undersøgelsens resultat skal bruges til at vurdere, om de gældende tilbud er gode nok. Desuden har kommunen iværksat to pilotprojekter, som skal vise, hvor tidligt man kan begynde på sprogstimuleringen, samt om der er nogen forskel på, om det foregår i skole- eller børnehaveregi, oplyser pædagogisk chef Jens Vibe Michelsen.

Som et led i en informationskampagne har kommunen netop lavet videoen 'Lad sproget blomstre', hvor tosprogede børns forældre fortæller om betydningen af at have lært dansk, og at deres børn lærer dansk.

På spørgsmålet om, hvor meget det må koste at sikre de tosprogede børn et brugbart dansk, svarer Jens Vibe Michelsen:

- Vores byråd vil gerne se, om pilotprojekterne har en effekt, før de vil gøre det til et tilbud for alle tosprogede.