Ikke et ord om F-tid

Kvalitetsprojektet Folkeskolen år 2000 skal foregå inden for de eksisterende økonomiske rammer, mener Kommunernes Landsforening

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange spændende emner at tage fat på, når det drejer sig om folkeskolen. Og så har jeg endda i dag ikke berørt det spændende emne F-tiden, sagde Evan Jensen, da han sluttede sit indlæg til kongressen.

Som formand for Kommunernes Landsforening (KL) og dermed som arbejdsgiver for lærerne var han inviteret som taler lige efter undervisningsministeren.

Men var der ikke et ord om F-tid, var der til gengæld ord om lønformer, fast arbejdstid og de otte fokuspunkter for folkeskolen, som KL i samarbejde med Undervisningsministeriet og Lærerforeningen netop er gået sammen om i kvalitets-projektet om Folkeskolen år 2000.

Evan Jensen nævnte, at når det gælder kvalitet i folkeskolen, er det et lokalt ansvar, og at man er parat til at tage dette ansvar i dialog med alle parter.

Men hvor undervisningsministeren i anledning af det to-årige kvalitetsprojekt om Folkeskolen år 2000 sagde, at han glæder sig til at se folkeskoleloven udmøntet, talte Evan Jensen om, at projektet skulle foregå inden for de tids- og ressource-rammer, der på forhånd er fastsat mellem staten og kommunerne.

- Projektet betyder blandt andet, at man i kommunerne skal se på, hvor ressourcerne skal kastes ind. Måske vil man lokalt opleve, at et område, der ikke tidligere har været prioriteret, nu skal ind i debatten. Der må man være parate til at gå nye veje, også selv om der på flere af disse veje indtil nu har været indkørsel forbudt, sagde han.

Angående forsøgene om fast arbejdstid beklagede Evan Jensen, at kun to folkeskoler deltager, men alligevel venter han sig meget af disse to forsøg.

- Lærernes arbejdstid og den kommunale løndannelse har siden læreraftalernes indgåelse været det største diskussionsemne i folkeskolen. Her vil jeg gerne slå fast, at en ændring af lærernes arbejdstid var nødvendig. Man kan så diskutere, om parterne fandt den rigtige forhandlingsløsning.

- Men hvis folkeskolen stadig skal være et attraktivt arbejdsområde, så er det vigtigt at kunne matche det øvrige arbejdsmarked, sagde Evan Jensen.

Han påpegede, at når ikke særlig mange lærere gik over til nye lønformer, skyldtes det måske lærernes ukendskab til indholdet i lønformerne.

- Lærerne var altså ikke parate ved overenskomstforhandlingerne i år. Men vi er glade for, at lederne valgte de nye lønformer, også fordi lederne så ikke adskiller sig fra de øvrige kommunale ledere.