Forældre må ikke være i tvivl

Undervisningsminister Ole Vig Jensen talte på kongressen om at genskabe tilliden til folkeskolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen skal have et bedre renomme. Vi vil stille krav om og give støtte til, at alle kommer på omgangshøjde, så skolens parter tager hånd om den voksende utålmodighed.

Folkeskolens image var det grundlæggende emne i undervisningsminister Ole Vig Jensens tale til kongressens åbning. Ministeren fremførte, at det er blevet nødvendigt for skolen at begrunde og dokumentere sit arbejde.

- Vi skal turde lægge vores resultater frem. Vi skal væk fra bortforklaringerne og de dårlige undskyldninger. Der må ikke skabes tvivl hos forældre om, at deres barn vil lære de basale kundskaber og færdigheder, sagde Ole Vig Jensen.

Han mente, at man hidtil har sat krav og forventninger for upræcist og for lavt.

Ole Vig Jensen udtrykte derfor tilfredshed med det fremadrettede samarbejde, der er sat i gang mellem Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening. Projektet, som blev offentliggjort for to uger siden, hedder 'Folkeskolen år 2000' og indeholder otte fokuspunkter.

- Fra august 1998 til juni 2000 skal der ydes støtte til nye og igangværende initiativer, og i år 2000 skal der så gøres status og evalueres.

- Partierne er utålmodige efter at se den folkeskole realiseret, de har vedtaget, og regeringen har nogle mål, sagde Ole Vig Jensen.

- Det danske uddannelsessystem skal inden år 2000 være blandt verdens fem-ti bedste.

- Desuden er det regeringens mål, at 90-95 procent af alle unge skal gennemgå en ungdomsuddannelse, og at 50 procent af en ungdomsårgang skal på en videregående uddannelse, forklarede ministeren.

De otte fokuspunkter skal hjælpe med at nå disse mål, og Ole Vig Jensen gav nogle bud på, hvilke tanker der ligger bag formuleringerne.

Fokuspunktet 'indskoling' var det, ministeren talte mest hjerteligt om.

- Der stræbes efter et samarbejde mellem lærere og pædagoger om barnets udvikling. Børn opholder sig ofte 30-40 timer i institutioner om ugen, og der skal derfor være forskel på børnenes egen opfattelse af, hvornår de er i skole for at lære, og hvornår de er i institution og har fri.

- Der skal være plads til hemmeligheder og drømme, sagde undervisningsministeren.

- For at der skal være sammenhæng og helhed for barnet, er et tættere samarbejde mellem skole og fritidsordninger vigtigt. Jeg tror, der kan udvikles et godt og konstruktivt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Jeg er glad for, at Danmarks Lærerforening vil være med, sagde han.