Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Første danske børnefilm

Kommunelærer Holger Jensen, Raadmandsgades Skole, har Æren af at have skabt den første egentlige danske Børnefilm. 'De Pokkers Unger' kom først frem, men 'Mistænkt', som den nye Film hedder, er lavet først. Den er en Smalfilm og en Stumfilm. Det gør den billig, og man vil være i Stand til at forevise den overalt, da Smalfilm ikke er brandfarlige. Man har som Skuespillere overvejende anvendt ca. 200 Skolebørn fra Raadmandsgades Skole. Ved Premieren på Nørre Bio i Lørdags, var Jubelen stor. Man fulgte de mange smaa muntre Dagliglivets Scener med genkendende Glæde. Børnenes umiddelbare Glæde og Udbrud maa være Forfatteren og Nordisk Film, som er Producenten, det bedste Bevis for, at der er en Ide i at optage særlige Film for Børn.

Folkeskolen nummer 46

november 1947

For 25 år siden

Kommune skal ikke ensrette skolerne

I spidsen for det kommunale skolevæsen i Århus kommune står rådmand Thorkild Simonsen - en socialdemokratisk kommunalpolitiker af usædvanlig kapacitet. Vilkårene er hårdt arbejde ved skrivebordet fra tidlig morgen til sen aften. Sådan et job skal der helbred til, og det har han for øvrigt også. Man har lavet en konditest på det samlede byråd, og her kom skolerådmanden ind som flot nr. 1. Hvis læsere med erindringer fra repræsentantskabsmøderne i begyndelsen af 60'erne tænker: skulle det være dén Thorkild Simonsen? . . . så er det rigtigt nok. Rådmanden er tidligere lærer og skoleinspektør og var for en halv snes år siden en særdeles aktiv kredsformand i Århus. Han udtaler: 'Vi kan og bør i den centrale ledelse tage ansvaret for et vist, gennemgående niveau. Vi kan forsøge at skabe økonomiske muligheder - også for dem, der gerne vil betræde nye veje, idet vi selvfølgelig har ret og pligt til at holde øje med, at midlerne anvendes fornuftigt. - Men vi ønsker ikke at ensrette undervisningen eller skolerne.'

Folkeskolen nummer 44

november 1972