Debat

Apartheid i Bosnien

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I fire år under krigen underviste lærerne i Tuzla uden løn. De underviste alle elever sammen. Formålet var at hindre, at børnene blev fyldt med det nationale had, som havde gjort så megen skade andre steder i Bosnien.

Nu er krigen forbi? Men samtidig skabes der grobund for fremtidige nationalistiske sammenstød! Ifølge en bekendtgørelse fra det bosniske undervisningsministerium af 15. juli 1997 skal eleverne i Bosnien nu opdeles efter etniske kriterier, og i blandt andet 'bosniske sprog', historie, geografi og kultur skal de undervises efter to forskellige undervisningsprogrammer: et for kroatiske elever og et for muslimske.

'De andre' (som det så smagfuldt udtrykkes) er først og fremmest serbere, medlemmer af Bosniens mere en 20 andre nationaliteter eller de mange (i Tuzla 25 procent!), der er af blandet afstamning. 'De andre' må vælge mellem enten kroatisk eller muslimsk undervisning!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Enhver, der kender blot en smule til konflikterne i det tidligere Jugoslavien, er også bekendt med den store indflydelse, forskellige udlægninger af historien har på at fremme folkehadet og den etniske udrensningspolitik. Bekendtgørelsen lægger op til yderligere etnisk opdeling af Bosnien, og den er dermed også en bombe under Dayton-aftalen, som skulle sikre et forenet Bosnien.

Den er i strid med internationale konventioner om demokratiske rettigheder til minoriteterne og om beskyttelse af børn.

Lærere, forældre, lærerforeninger, faglige og politiske organisationer, kvindeorganisationer med flere protesterer over hele Bosnien. I Sarajevo foregår der underskriftsindsamlinger på gaderne arrangeret af blandt andet Helsinki Citizens Forum. I Tuzla nægter kommunen, skolelederne og lærerne at implementere loven, som blandt andet indebærer, at man skal lave lister over alle elever med angivelse af deres etniske baggrund. Tuzlas borgmester Selim Beslagic kalder loven om etnisk deling for apartheid.

Mevlida Altumbabic fra lærerforeningerne siger: 'Hele krigen har vi undervist alle eleverne sammen uden nogen form for forskelsbehandling.

Vi har gennemlevet krigen sammen, men nu, hvor freden er kommet, skal vi pludselig til at skelne mellem, hvem der er kroat, muslim eller serber. Det er fuldstændig uacceptabelt!'

Medlemmer af Danmarks Lærerforening var med til at sørge for, at Tuzlas lærere slap så nogenlunde helskindet igennem krigens rædsler og mangelen på fødevarer og andre elementære ting. Nu håber Tuzlas lærere på, at medlemmer af DLF også vil være med til fortsat at forsvare de humanistiske idealer, som lærerne i Tuzla dengang kæmpede for.

Derfor en opfordring til alle - også DLF's hovedstyrelse, kredsorganisationer og så videre - til at protestere mod den urimelige lov.

Protester kan sendes til Ministeriet for Uddannelse, Videnskab, Kultur og Sport, Obala Maka Dizdara 2, Sarajevo, Bosnien-Hercegovina. Nærmere oplysninger hos 'Støt Tuzlas Skoler', Borgediget 23, 4000 Roskilde, telefon 4637 0673.

Jens Otto Madsen/

Vagn Rasmussen

Roskilde