Debat

Go’daw – lærerne har et godt tilbud til jer

Konkret bud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lidt omskrevet lyder erhvervsmanden Lars Larsens reklameslogan sådan, når han vil understrege, at der er noget at »gå efter«.

Men det konkrete tilbud, Danmarks Lærerforening kom med på sin kongres, om et samarbejde for at halvere antallet af dårlige læsere i løbet af fem år var ikke en »udsalgsvare indkøbt til lejligheden«.

Allerede i juni 2004 i rapporten »Gør en god skole bedre« indbød vi KL og ministeriet til et sådant samarbejde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Derfor kan man kun undre sig over, at formanden for KL's Børne- og Kulturudvalg, Bjørn Dahl, tilsyneladende mener, at det er en afværgedagsorden for at undgå nogle af KL's synspunkter om, hvad evalueringskulturen skal bestå af (»Danske Kommuner« nummer 29).

Det undrer endnu mere, når KL og DLF i fællesskab har afholdt fire velbesøgte regionale konferencer om evaluering. I Roskilde stod Bjørn Dahl og jeg faktisk sammen og fremlagde vore synspunkter på en styrket evalueringskultur, og jeg konstaterede ikke stor uenighed. Det gjorde Bjørn Dahl måske, men han sagde det i hvert fald ikke.

Men vil elementerne i vores forslag virke?

Vil fokus på efteruddannelse, læsekonsulenter i kommunerne og læsevejledere på skolerne, støtte til elever med vanskeligheder, bedre materialer, fokus på læsning gennem hele skoleforløbet og mere forskning og vidensspredning sikre, at vi kan nå længere?

Er man i tvivl, kan man læse rapporten om læsning fra Danmarks Evalueringsinstitut, hvor man peger på mange af de samme elementer. I Folkeskolen nummer 41 udtaler formanden for evalueringsgruppen, seniorforsker Jørgen Frost, »at DLF's mål snildt kan nås«.

Er man stadig ikke overbevist, kan man gå ind på DLF's hjemmeside og læse om kommuner som Gladsaxe, Ballerup, Fredericia og Bredebro, hvor man rent faktisk har ydet en fælles indsats i kommunen og på skolerne og opnået flotte resultater.

Så det virker altså ikke kun i teorien og på papiret, men også i virkeligheden. Dokumentationen er i orden.

Det tilbud, som Danmarks Lærerforening kom med på kongressen, er således hverken et slagtilbud eller en afværgedagsorden. Derimod et helt konkret bud på, hvordan lærere, ledere, kommuner og Undervisningsministeriet i fællesskab kan flytte noget.

Derfor kan man stille et lige så konkret spørgsmål til undervisningsministeriet og KL: Vil I være med?

»Det tilbud, som Danmarks Lærerforening kom med på kongressen, er således hverken et slagtilbud eller en afværgedagsorden«
Powered by Labrador CMS