Debat

Underlødig anmeldelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Thorkild Thejsen

Jeg synes, det er i orden, at nogen siger noget til hovedet af mig, når det drejer sig om mine holdninger til udviklingsretningen i folkeskolen. Det må man leve med, når man selv stikker næsen frem.

Og det har jeg gjort, siden jeg for et par år siden blev så rasende over hele regereriet i folkeskolen, at jeg syntes, jeg var nødt til at skrive 'Folkeskolens Krebsegang - befri læreren' sammen med Niels Sauer, Holger Henriksen og Ebbe Reich.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men jeg finder det ret utåleligt i Folkeskolens anmeldelse i sidste uge af vores nye debatbog 'Folkeskolens Potemkinkulisser - et kulturkritisk modspil' at blive påduttet idiotiske holdninger af en underlødig anmelder.

Hindsgaul refererer ikke til det væsentligste indhold et eneste sted. Han bruger ikke Villy Sørensens opfordring til besindelse. Han udforsker ikke spændingen mellem Henrik Dahls og Ebbe Reichs synspunkter. Prøver ikke at forstå Lars-Henrik Schmidt. Får ikke fat i pointerne. Perspektiverer ikke. Tillægger Sauer og os andre i øvrigt meget forskellige forfattere synspunkter, vi ikke har. Befamler Holger Henriksen. Misforstår hovedbudskabet og forsøger at reducere kulturkampen til en kamp mellem to udviklingsretninger: frem og tilbage. En kamp mellem fremskridtet og bagstræbet. Anmelderen selv repræsenterer naturligvis fremskridtet.

Der er overhovedet ikke tale om en anmeldelse. Hindsgaul forholder sig ikke til bogens indhold, men til sig selv og sine skolepolitiske idiosynkrasier. Det er et partsindlæg! For den nye læringskultur og det fortsatte regereri i folkeskolen.

På grund af indlæggets status som anmeldelse er det imidlertid på forhånd dødsdømt at tage til genmæle som en af de forurettede. Ingen skribent er vist nogen sinde sluppet godt fra at kritisere anmelderen.

Derfor må man som minimum kunne forvente en vis lødighed og anstændighed.

Det er her, den ansvarshavende redaktør kommer ind i billedet, og jeg vil bede dig tage stilling til følgende spørgsmål, Thorkild: Synes du, anmelderen løser sin opgave tilfredsstillende? Synes du, anmeldelsen overholder de kvalitetskriterier, du som redaktør ønsker skal kendetegne bladets anmeldelser?

Erik Schmidt

Odense

Svar

Peter Hindgaul arbejder som lærer i folkeskolen på tiende år, og det er udgangspunktet, at de fleste anmeldelser i Folkeskolen er 'Kollegaanmeldelser'.

Anmelderen 'pådutter' dig ikke en ideologisk holdning, men diskuterer bogens synspunkter ud fra, hvad han har fået ud af teksterne.

Det er vel ideen med en debatbog?

Thorkild Thejsen

redaktør