Debat

Farlig holdning til tosprogede

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

5041Det er normalt ikke god tone for forfattere at svare igen på kritiske anmeldelser, men der kan være situationer, hvor det ikke blot er rimeligt, men også nødvendigt. Og det gælder efter vores mening den anmeldelse, som Folkeskolenhar bragt af vores bog 'Folkeskolens fremtid med de fremmede' fra forlaget Fjordager.

Anmelderen, Ellen Widding, mener tilsyneladende, at det er forkert overhovedet at beskæftige sig med de mange børn af indvandrere, der kommer i skole uden at kunne dansk. Hun siger om vores bog, at den har en 'gennemgående kritisk holdning til folkeskolens evne og vilje til at klare opgaverne med tosprogede elever'.

Intet kan være mere forkert.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi mener - og det fremgår tydeligt af bogen - at skolerne gør en stor indsats for at løse problemerne, og at der tit ydes et arbejde, som ligger langt ud over, hvad man kan forvente. Men vi påpeger også, at problemerne mange steder er så store, at de næsten ikke er til at løse.

Skal der etableres en tilfredsstillende undervisning, er det nødvendigt, at over halvdelen af eleverne i en klasse er født af danske forældre eller i hvert fald har lært at tale dansk. Men så snart antallet af ikke-dansktalende børn når op over 30 procent, begynder de danske forældre at tage deres børn ud af skolen, og så er løbet i reglen kørt. På kort tid bliver de 30 procent til 80 eller 90 procent, og så er en tilbagevenden til normale forhold reelt umulig.

Vi er endda kun ved begyndelsen. For i de kommende fem-ti år vil problemerne blive langt værre. Til ubodelig skade for de indvandrerbørn, der fortjener at få en lige så god fremtid som danske børn.

Vi mener, at det er fuldt berettiget, at vi peger på disse problemer - især fordi vi giver eksempler på skoler, hvor det på trods af alle vanskeligheder er lykkedes at vende udviklingen. Men problemerne kan ikke løses af skoler og lærere alene. Alle kræfter må sættes ind på at forbedre forholdene. Og selv om det af folk som Ellen Widding anses for politisk ukorrekt at mene det, går vi ind for, at man begrænser indvandringen - af hensyn til de indvandrere og indvandrerbørn, som vi har en særlig forpligtelse for.

I øvrigt vil vi da gøre opmærksom på, at hele bogen bygger på samtaler med fagfolk. Så vi er ikke alene om at mene, at der er problemer.

Lise Bomholt, Sven Skovmand

forfattere til 'Folkeskolens fremtid med de fremmede'