Anmeldelse

Hjælp til at løse hverdagens dilemmaer

En bog til arbejdet i det pædagogisk-psykologiske fagområde i læreruddannelsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisning er kommunikation - en relation, som det er svært at forberede sig til og lære noget om, før man er i den. Ifølge bogens forfattere oplever mange lærerstuderende, at deres praktikperioder ikke rækker til at give kvalificeret indblik i de løsningsmuligheder, som er en del af lærernes beredskab. Samme fornemmelse kan man også have som garvet lærer. Det kan sommetider være dejligt at se "det, der skete", i langsom gengivelse.

Bogens 20 dilemmaer giver mulighed for at fastholde de situationer, hvor entydigt rigtige løsninger ikke ligger lige for. Hvert dilemma-kapitel er opbygget som identifikation af problemet gennem en kort, men præcis teoretisk fokusering og definitioner på de begreber, som er i spil. Teksterne fremstår overskuelige, faktabokse spidsformulerer vigtige dele for casens forståelse. Henvisninger til anden litteratur og undersøgelser virker relevant og afbalanceret. En case præsenteres, og hvert kapitel afsluttes med forslag til refleksion og videre arbejde med casen for den enkelte lærer og for teamet. Forfatterne opstiller således præmisserne for de pædagogiske overvejelser ud fra "hvad der skete", men de lægger ingen løsninger i munden på læseren - vel vidende at det er i den enkelte, at forståelsen sker.

Bogen er et godt eksempel på, at teori og praksis er gensidigt afhængige. Som sociologen Bourdieu har sagt: "Teori uden empiri er tom, empiri uden teori er blind". Læreren må søge hjælp i teoretiske begreber og modeller for at få forklaringer på, hvorfor tingene sker, som de gør. Refleksioner over egne erfaringer kan, hvis de ekspliciteres og diskuteres, blive til fælles viden og dermed danne grundlag for en fælles, målrettet handling, en intervention.

Om bogens Thomas, Christine eller Jon repræsenterer genkendelige elever, er for så vidt ikke vigtigt. Deres cases er en anledning til, at lærere kan tage pædagogiske dilemmaer op fra en virkelighed, som kunne være deres egen - og videndele indbyrdes, så de oparbejder et fælles beredskab og en fælles terminologi til brug, når de selv står foran at skulle løse et dilemma.

Dertil er bogens afsluttende kapitel en rigtig god hjælp. Det er et omfattende leksikon, hvor pædagogiske begreber udfoldes i et forståeligt sprog, og hvor lærere kan hente inspiration til en fælles forståelse af begreberne. Forfatternes valg i begrebsafklaringen kan overtages eller bruges som udgangspunkt for dannelse af teamets egen terminologi.

Bogen udgør således den gode forstyrrelse, som kan give anledning til, at både nyuddannede og erfarne lærere får diskuteret og udviklet deres praksis, hvor en fælles forståelse af en problematik er første trin for at kunne handle i fællesskab omkring de fælles elever.