Hun profilerer skoler

Folkets skole er udfordret og må derfor redefineres, fastslår udviklingskonsulent.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Motivation - det er nøgleordet for udviklingskonsulent i Fredericia Kommune, Charlotte Mikkelsen, når hun fortæller om kommunens skoler, der alle har specielle linjer i overbygningen eller er på vej til at få det eller har en særlig idrætsprofil.

»Vi lader eleverne fylde mere, når de får lov til at tage et aktivt tilvalg. De kan bedre se meningen med undervisningen på den måde«, siger hun.

»Alle kan miste lysten til læring på grund af ting, der sker i familien, eller det, der sker i skolen. Jo mere vi laver skole sammen med eleverne, jo mere giver de den gas i skolearbejdet«, tilføjer hun.

»Vi har ikke det færdige koncept endnu, men vi har fat i nogle byggesten, der gør, at folkeskolen ikke kun er leverpostej. Der sker noget nyt på elevernes banehalvdel. Vores mål er, at de skal gå topmotiverede ud af skolen. De skal have lyst til livslang læring, når de forlader folkeskolen«.

Ikke til at komme uden om

Undervisningsministeriet følger skolevæsenet i Fredericia tæt, fordi man bevæger sig i skolelovens grænseområde.

»Det er netop dér, der sker udvikling«, siger Charlotte Mikkelsen.

Og udvikling er ikke til at komme uden om, mener hun.

»Skolen bliver udfordret af en forældregeneration, der forventer, at deres børn skal lykkes. Børnene er et projekt, så man sender dem ikke ind på enhver arena«, siger Charlotte Mikkelsen.

Folkets skole er udfordret, fastslår hun, og må derfor redefineres.

jvo@dlf.org