Elever testes før klasseplacering

Lærer Trine Møller er med til alle samtaler med en ny tosproget elev og forældrene. »Det er meget vigtigt, at de forstår begrebet samarbejde«

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad betyder det at være døbt, og hvad er egentlig et vartegn? Ja, Esbjergs ene vartegn er vandtårnet, et andet er de fire store hvide mænd, der sidder og kigger ud over vandet. Og Bakkeskolens vartegn er altså en fugl.

Så mange sære begreber skal der holdes styr på, når man går i 2.c på Bakkeskolen. Det var der i hvert fald denne formiddag i spisefrikvarteret, hvor lærer Trine Møller læste op af »Ole og koglefolket«, mens eleverne gumlede. Det førte vidt omkring med dåbssnakken, og hvordan man får sit navn i forskellige kulturer.

Al undervisning i dansk foregår for Trine Møllers vedkommende efter principperne for dansk som andetsprog. For i 2.c er der tolv nationaliteter repræsenteret på tyve elever, hvilket er helt almindeligt på Bakkeskolen.

»Eleverne skal ikke kun lære at afkode ord og begreber, de skal også forstå dem, og derfor er det vigtigt, at overbegreberne er sat rigtigt på plads. Vi ved, at kurven ofte knækker omkring 4. klasse for eleverne med andet modersmål end dansk, og det vil vi gerne forebygge«, siger Trine Møller.

Årgangsteam vælger klasse

Trine Møller er koordinerende lærer for de tosprogede elever. Det betyder, at hun er dén, der sammen med skolelederen modtager alle de nye tosprogede elever. De holder en førstegangssamtale med elev og forældre, hvor de forklarer, hvilke rettigheder og pligter forældrene har i forhold til skolen.

»Det er meget vigtigt, at de forstår begrebet samarbejde her«, fortæller hun.

Når Bakkeskolen får en ny ældre elev, bliver barnet testet fagligt. Elevens sprogscreening fra kommunen og testen sammenholdes og drøftes i årgangsteamet på den årgang, hvor man mener, at eleven hører til. Det er årgangsteamet, der beslutter, hvilken klasse den nye elev skal i. Hvis der for eksempel er tale om en pige, der har været ret isoleret i den klasse, hun kom fra, beslutter man, at det er vigtigt, at hun nu kommer i en klasse med en god social pigegruppe.

Både elevens faglige og sociale kompetencer vægtes.

»Det kan godt tage tre til fire dage, før det er besluttet, hvilken klasse en ny elev skal i, men hellere en lidt tung forretningsgang og så få placeret eleven rigtigt fra begyndelsen af«, siger Trine Møller.

»Forældrene kan godt have en anden mening og være på barrikaderne, hvis vi foreslår, at barnet begynder på et lavere klassetrin, men som regel forstår de det godt, når vi argumenterer«.

»Vi forklarer, at hvis barnet skal i alderssvarende klasse, vil det hele tiden skulle kæmpe og måske befinde sig i bunden af klassen, mens barnet på et klassetrin lavere vil kunne få selvtillid og bedre resultater. Derfor vil barnet bedre kunne udvikle sig«, siger skoleleder Henning Grønborg.

Altid med til forældresamtaler

Trine Møller er også med, når forældre til tosprogede elever bliver indkaldt til en samtale. Det kan handle om, at man vil tale med forældrene, fordi man på skolen har oplevet, at barnet udøver socialt pres over for andre elever - ofte andre børn med samme nationalitet. Eksempelvis at barnet er efter andre, fordi de ikke er muslimske nok.

Både forældre og elever kender Trine Møller, og det gør disse samtaler bedre.

»Vi har rigtig mange opgaver her, men vi er heldigvis fælles om at løse dem. Ellers ville det være meget hårdt. Man skal ville de her børn og denne skole«, siger Trine Møller.

hl@dlf.org, lkp@dlf.org

Modtager af årets Stinus-pris

Bakkeskolen i Esbjerg får årets Stinuspris »som en påskønnelse for skoles mangeårige og utrættelige arbejde for at fremme kvaliteten i undervisningen til gavn og glæde for såvel danske som tosprogede elever. Specielt skal fremhæves skolens arbejde med en evalueringskultur, der sikrer den enkelte elevs alsidige udvikling, samtidig med at det faglige standpunkt fremmes bedst muligt. Arbejdet har været med til at gøre skolen til et af forbillederne for Danmarks øvrige folkeskoler på dette område«.