De usynlige

De er ansat på skolen og arbejder der hver dag i skoletiden, men rengørings- og teknisk service-folkene er sjældent med på skolens personalefoto

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Synlig rengøring hedder det, men selvom det kan være svært at komme til med rengøringsvogn og støvsuger for børn, skoletasker og lærere, føler rengøringsassistenterne sig ikke spor synlige. Når rengøringsassistenten er den eneste, der er til stede i et lokale, så hedder det, at »nå, her er ikke nogen ...«.

Erikstrupskolen i Store Heddinge på Stevns har arbejdet med »Bæredygtig Service« i flere år, og rengøringsassistent Hanne Andersen synes, hun har det som blommen i et æg i forhold til sine kolleger på andre skoler, hvor rengøringen er udliciteret, centimeter- og sekundopmålt. »Men vi mangler lige at komme med på personalefotoet!«

»Jamen, jeg synes jo, det vigtigste er, at alle bliver fotograferet, og alle billederne kommer op at hænge på gangen, selvom vi bliver fotograferet i grupper«, forsvarer skoleleder Palle Halskov sig.

»Det er jo bare noget med, at pludselig en dag står der en fotograf, og så er det jo ikke sikkert, man lige har fået sagt det til alle. Jeg kan ikke engang huske, hvad dag det er, de kommer ...«.

»Den 16. september!«, kommer det prompte fra rengøringsassistenten, der ligesom sine kolleger fra en stribe andre folkeskoler har været på kursus, både i hvordan man gør rent, så kroppen kan holde til det, og i hvordan man rent mentalt kan rette ryggen og være med til at give sit lavstatusjob en lidt højere status. Og mon ikke hun også får sørget for, at hun og de ni andre rengøringsfolk på skolen kommer til at stå sammen med lærere, pædagoger og pedeller på et kæmpemæssigt personalefoto i år.

Morgenmad til børnene

Hanne Andersen har allerede fået noget meget konkret ud af projekt Bæredygtig Service. For et halvt år siden var der café­seminar med debat om rengøringsfolkenes rolle på skolen og muligheden for at give dem et bredere job­indhold. Her var lederen af skolefritidsordningen til stede:

»Hun kom hen til mig og sagde, at de lige havde syv en halv pædagogmedhjælpertimer, og dem kunne jeg lige så godt få. Så nu har jeg en hel masse morgen­åbnere i skolefritidsordningen jeg er tidligt oppe alligevel!«, siger hun og fortæller, at en af pigerne i fritidsordningen forleden fortalte hende, at »der er altså en af rengøringsassistenterne, der ligner dig!«. For børnene er rengøring og fritidsordning to helt forskellige verdener for den eneste forskel på pædagogmedhjælper-Hanne og rengørings-Hanne er den halvlange vest af cowboystof, hun tager uden på blusen, når hun skal gøre rent.

Hanne Andersen og hendes kollega Randi Kristensen tager sig også tid til at binde snørebånd, trøste og tage imod knus og kram, når de gør rent det var der næppe tid til, dengang ISS stod for rengøringen på skolen. Da Erikstrupskolen i begyndelsen af 1980erne bad kommunalbestyrelsen om lov til selv at stå for rengøringen, blev der råd til en hel assistentstilling mere.

Rengøring er blandt de mest nedslidende job. Man kan simpelthen ikke holde til at gøre rent på fuld tid gennem et helt arbejdsliv. Samtidig er der ingen unge, der vil gøre rent. Tilstrømningen af unge til faget består stort set af studerende, der skal tjene nogle penge i en periode.

»At gøre rent på fuld tid svarer til at slå græs syv en halv time i træk. Så belastende er det for kroppen«, siger arbejdspsykolog i projekt Bæredygtig Service, Lynn Hansen.

Et af de psykisk belastende elementer i jobbet er, at man aldrig går hjem fra en skinnende ren skole det er der simpelthen ikke tid til:

»Man tager den tid, der bliver tilovers, når en klasse har været væk på tur hele dagen, til at få gjort lidt ekstra rent medmindre altså læreren lige har haft klassen med inde i lokalet og nået at slæbe pløre ind og fylde papirkurvene i ti minutter, før de tog af sted, og så må man bare lære at sige til sig selv, at man har været der og gjort sit arbejde«, siger Hanne Andersen.

Fotokopiering, kaffebrygning og gårdvagter er nogle af de opgaver, som rengøringsassistenterne i projektet selv har peget på, at de kunne overtage for at få en mere afvekslende arbejdstid:

»For os er pauserne jo ofte en del af undervisningen«, siger tillidsrepræsentant for lærerne på Erikstrupskolen, Henning Brandt Kristensen. »Det kunne da være skønt med en time midt på dagen, hvor man havde helt fri, men hvis det betød, at undervisningen blev helt løsrevet fra resten af børnenes dag, så er jeg ikke sikker på, det er nogen god idé, men ­mås­ke ligger der et område her.

Pedel overtager vicer-opgaver

Erikstrupskolen er for nylig blevet slået sammen med Store Heddinge Skole, og det betød et kulturskift for pedellerne fra Store Heddinge de var vant til at holde pauser på lærerværelset og være med i kaffekassen. Siden har skolen fået ny teknisk serviceleder, Ole Schrøder, som straks meldte sig til kaffekassen og rykkede ind på lærerværelset. Han har også for nylig overtaget det fulde ansvar for skolens audiovisuelle udstyr og står for indkøb af kladdehæfter og printerpapir:

»Det var sådan nogle opgaver, som viceinspektøren sad med før«, fortæller skoleleder Palle Halskov. Til gengæld bliver flere og flere teknisk service-opgaver lagt over til rengøringsassistenterne, som efterhånden har fået anskaffet sig så meget værktøj, at de ikke længere skal bruge tid på at lede efter en pedel, når der er gået en pære, eller der er en vandhane, der drypper.

Men der er stadig også på Erikstrup­skolen mange ting, der kunne være mere hensigtsmæssige:

»Vi vil godt have nogle flere engangsklude, så børnene i indskolingen kan tørre deres borde af, når de har spildt leverpostej ud over det hele«, siger Henning Brandt.

»Jeg ved det godt I er ikke blevet glemt men jeg har ikke tid i mine timer, hverken til at lægge klude ud eller til at vaske dem, og her på skolen er vi jo så økonomiske, at vi vasker engangskludene«, understreger Hanne Andersen. »Men vi har kludene på dagsordenen til næste personalemøde«.

»Det har jeg aldrig hørt om, det problem«, indskyder skoleleder Palle Halskov. »Det kan da ikke passe, at vi ikke kan finde en løsning på det!«

kravn@dlf.org

Nullermænd og gæve kvinder

Rengøringassistenter og teknisk service-personale fra skoler og andre arbejdspladser har leveret erfaringerne Rikke Wölck har skrevet manuskriptet, Kirsten Peüliche instrueret, og skuespillerne Te­rese Damsholt, Anette Katzmann og Pauli Ryberg viser, hvad der sker, når en lærer og en rengøringsassistent pludselig støder ind i hinanden, så koste og stilehæfter falder på gulvet, og de to kommer til at se hinanden og tale sammen. Med humor og masser af sange fra den danske popsangskat får de sat spot på absurditeter, som når rengøringsassistenten bruger en time på at finde pedellen, fordi en pære er gået, når arkitekten bygger smarte atriumgårde, hvor græs­slåmaskinen kun kan komme ind, hvis den bliver slæbt gennem klasselokalerne, og i forestillingen »Nullermænd og gæve kvinder« får rengøringskonen ikke engang fred fra sine smertende led efter døden, fordi himmel og helvede er fusioneret af sparehensyn, og der er så gevaldig brug for et par villige hænder til at holde himlen nogenlunde fri for sod nede­fra.

Forestillingen, som turnerer rundt og bliver vist for blandt andre lærere, kommunalpolitikere og de ældste skoleelever, er kulminationen på det EU-finansierede projekt Bæredygtig Service, som Kvindeligt Arbejderforbund, Teknologisk Institut og AOF Greve står bag.

Powered by Labrador CMS