Plads til fiasko

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lydhørhed, undervisningsmod, kollegial sparring og bedre adgang til materialer. Det er ifølge Jens Raahauge, skoleleder på Helsingør Byskole, hvad der skal til for at kunne gøre noget for alle elever - både de dygtige og de svage.

- Vi skal udfordre alle elever ved at stille spørgsmål til det, de ved. Vi skal finde frem til børnenes ressourcer. Ofte tager vi et udgangspunkt, der er for lavt, og derved sidder vi mange ting overhørig. Det vigtigste overhovedet er en god lytter kombineret med en god udfordrer, siger Jens Raahauge.

- Alle de elever, vi ikke er lydhøre over for, taber vi på en eller anden måde på gulvet.

- Men problemet er, at den eneste lærer, der kan udfordre og lytte, er den, der har høj kompetence. Man skal være ret modig for at give slip på sit faste tema. Så der skal etableres et modigt skolesystem.

Jens Raahauge mener også, at den kollegiale sparring er vigtig - den pædagogiske diskussion skal bibeholdes. Og så skal skolerne sørge for, at børnenes krav rent faktisk kan imødekommes ved hjælp af et bedre udbygget skolebibliotek og adgang til for eksempel Internet.

- Skolen skal turde satse, det er ikke godt nok, hvis der ikke er en fiasko indimellem. Vi skal lære at udnytte alle potentialer og indse, at børnene lærer mere af hinanden end af os, siger Jens Raahauge.don