I hear, and I forget

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den sidste onsdag i august var jeg hjemme omkring klokken 16, og mens jeg smålæste i en af dagens aviser, blev jeg opmærksom på en stemme i radioen, som fortalte, at svenske forskere havde fundet ud af, at børn ikke lærer mere, når de bruger computere i undervisningen.

Blev jeg overrasket? Tværtimod! Og jeg tænkte på, hvordan det kan være, at man bruger forskningsmidler for at fastslå noget så indlysende.

Men måske er det alligevel nyttigt, ja ligefrem nødvendigt. 'Kejserens nye klæder' er jo ikke bare et eventyr, og i den stadig tættere digitaltåge skjuler sig mange aldeles ubegrundede forestillinger om IT's effekter i undervisning.

Der er tilsyneladende nogen, som tror - sådan hører jeg det i hvert fald - at børn bliver klogere af at være i selskab med computere. Men det gør de ikke! Ikke sådan i al almindelighed. De fleste bliver selvfølgelig klogere på computere og deres brug. Men det er mere en egenskab ved børn end ved computere.

Computeren giver mulighed for nogle andre måder at arbejde på. Den giver adgang til nogle nye informationskilder - og den tager tid fra noget andet, man arbejdede med før, fordi det også koster tid at lære at bruge computeren.